I veckan var jag på WTM i London, en av världens största resemässor som har en egen avdelning för ”Responsible Tourism” – ansvarsfull eller hållbar turism. Här möts aktörer inom branschen för att samtala, lyfta och dela med sig av sina erfarenheter inom hållbar turism och hållbar utveckling. Det delas också ut pris till aktörer som utmärker sig särskilt i sitt hållbarhetsarbete.
WTM London är en av världens största resemässor med utställare från världens alla hörn. En del av mässan handlar om hållbar turism, responsible tourism. Från att ha börjat som ett ämne för en liten skara som samlades i ett litet avlägset rum längst bak i mässhallen, har delen växt för varje år och tog plats i den stora hallen i år.
Under tre dagar bjöds det på seminarier och paneldebatter om de olika beståndsdelarna i ansvarsfull turism. Allt från koldioxidutsläpp, plast i haven, volontärturism, människohandel, överturism, djurens rättigheter, tillgänglighet för alla, till hur man marknadsför ansvarsfull turism diskuterades och lyftes upp.
World Responsible Tourism Day
Jag var på plats den 8 november under mässans officiella dag för ansvarsfull turism, World Responsible Tourism Day. Under året har fokus legat på frågan om ”over tourism”, det vill säga att destinationer drabbas av för många turister, samt målet att uppnå de globala hållbarhetsmålen.
Dagen inleddes med en paneldebatt där frågan om vilken roll turismen egentligen spelar i en hållbar utveckling. Även om det finns flera positiva exempel på bra arbete var domen överlag hård. Harold Goodwin, en av upphovsmännen till WTM Responsible Tourism Day, sade att han på det stora hela är pessimistisk:
”På det stora hela gör branschen väldigt lite, många är fortfarande i förnekelsestadiet. Många destinationer har problem med för många turister, men de vill bara ha tillväxt.”
Adama Bah från ICRT West Africa höll med i kritiken: ”vi måste sluta mäta turismen i siffror och istället se till turismens fördelar för samhället”. Han sade också att idéen om utveckling som en form av välgörenhet måste upphöra: ”Jultomten- mentaliteten måste upphöra.
Människor måste sluta komma till underutvecklade länder och titta på hur de kan hjälpa till. Istället behöver vi se till att destinationerna själva får tillgång till marknaden och kan dra nytta av turismens ekonomiska effekter. Om alla internationella aktörer på destinationer slutade köpa in produkter från utlandet och bara köpte lokalt skulle det stärka den lokala ekonomin och hjälpa människor ur fattigdom. ”
Ett annat budskap var att respekt är nyckeln. Respekt för destinationerna, respekt för människor, respekt för lokala traditioner, seder och bruk och för lokala produkter och att vi måste bli bättre på att dela med oss av de goda exemplen och på så vis hjälpa och inspirera varandra.
Responsible Tourism Awards
Efter paneldebatten var det dags för Responsible Tourism Awards, en prisutdelning som uppmärksammar aktörer som utmärkt sig särskilt i sitt hållbarhetsarbete med fokus på de globala hållbarhetsmålen. Sammanlagt var det sex vinnare i olika kategorier:
- Chobe Game Lodge – för bäst reducering av koldioxidutsläpp.
- Grootbos Private Nature Reserv – för bästa boendet.
- Sapa O’Chau i Vietnam – för bästa samhällsinitiativ.
- Ljubljana, Sloveniens huvudstad – för bästa kommunikation.
- Transfrontier Parks Destinations i South Africa, – för bästa researrangör.
- Village ways i Indien – för bäst arbete med att minska fattigdomen.
Vi säger grattis till alla och särskilt grattis till Grootbos där jag faktiskt har varit och kan intyga att det är en plats väl värd att upplevas. Läs artikeln: Kaphalvön runt
Läs mer om WTM Responsible Tourism Day
Show Comments (0)