Årets hållbarhetsvinnare i Grand Travel Awards 2020

Igår kväll var det dags igen för resebranschens egen Oscarsgala Grand Travel Awards. För 28:e året i rad delar galan ut flera priser under kvällen. Hållbarhetspriset går till Clarion Hotel Sign och årets ekoturismaktör är Treehotel i Harads.

Grand Travel Awards äger traditionsenligt rum på Grand Hôtel i Stockholm. Utöver pris i de traditionella kategorierna för bland annat bästa flygbolag, researrangör rederi och hotell delas numera ett hållbarhetspris ut. Dessutom koras årets ekoturismaktör i samarbete med Naturturismföretagen. Hållbarhetspriset går till Clarion Sign Hotel för sin solcellsinvestering. Och årets Ekoturismaktör är Treehotel i Harads.

Här vinnaren och övriga nominerade till Ekoturismspriset med motiveringar:
Vinnare -Treehotel, Harads

En av Sveriges naturturistiska globala ikoner som vilar på ekoturistiska principer och där hållbarheten sedan starten varit en röd tråd. Hotellet erbjuder en enklare standard som exempelvis begränsad tillgång på vatten och förbränningstoalett på rummen med motiveringen att verksamheten drivs på naturens villkor. Anläggningen gör minsta möjliga avtryck miljömässigt. Sociokulturellt är verksamheten djupt involverad i livet i samhället Harads där föreningsliv och lokalbefolkningens livsstil är en del av aktivitetsutbudet. Exempelvis erbjuder de aktiviteten ”fika med en lokalbo”.

Restaurangen bygger på lokala traditioner i ny tappning och råvarorna kommer till huvudsak från lokala producenter – vilt, bär, mejerier etc. Företaget är också ekonomiskt hållbart med en växande omsättning.

STF Lasätter gård

Ett lantligt boende som erbjuder hållbara upplevelser i samarbete med traktens lokala företagare & föreningar. Lasätter är en plats för gemenskap och naturliga möten i en miljö som förenklar och stärker mötet mellan människor. Ägarna sprider information om ekoturism till besökande gäster och lokala aktörer och driver ett ambitiöst miljö- och hållbarhetsarbete där de ständigt hittar nya kreativa sätt att miljöanpassa verksamheten. Deras hantverksmässigt tillverkade fläderdryck går att njuta av på många av Stockholms finare restauranger och Lasätters besökare har möjlighet att lära sig om fläderns historia och hur produktionen går till.

STF fjällstugor

44 fjällstugor i väglöst land. Här bor du gemensamt med andra och alla hjälper till att hugga ved, bära in vatten, städa och elda. I fjällstugorna möts du av en stugvärd som välkomnar, berättar om hur det fungerar och guidar till området. Under 2019 har STFs fjällstugor tagit fram ett eget hållbarhetslöfte och gjort stora insatser för att minska klimatpåverkan från verksamheten. Unikt med hållbarhetslöftet är att det visar hur gästen kan bidra, exempelvis att fjällvandrarna behöver ta med sig vissa typer av avfall ”hem” igen eftersom de inte kan tas omhand på ett bra sätt vid fjällstugorna. Dessutom har fjällstugorna fått ett nytt butikssortiment med färre produkter, längre hållbarhet och mindre förpackningar. Allt för att minska transporterna och utsläppen.

Här är vinnaren och övriga nominerade till hållbarhetspriset med motiveringar:
Vinnare: Clarion Hotel Sign

Clarion Hotel Sign har installerat solceller på taket, som sparar cirka 5 ton koldioxid per år. I kombination med ett konsekvent hållbarhetsarbete kopplat till FN:s 17 globala mål har hotellet skapat ett stort internt engagemang som ytterligare bidrar till ökad hållbarhet.

MTR Express

MTR Express ger alla anställda en extra ledig dag med lön när de ersätter en flygresa på mer än två timmar med tåg under sin semester. Hittills har 8 procent av de heltidsanställda utnyttjat erbjudandet för klimatsmart resande.

SAS

SAS slopar taxfree-försäljningen ombord för att spara flygbränsle. Det i kombination med möjligheten för kunderna att köpa biobränsle vid bokning, stärker flygbolagets arbete för ett klimatneutralt flygresande.

SJ

SJ lanserade ett verktyg som hjälper affärsresebyråer att visa kunderna hur mycket användbar arbetstid tågresor kan innebära och hur mycket koldioxidutsläpp det sparar. Affärsresandet med SJ ökade under första halvåret 2019 med 9 procent, och under juli-oktober med 16 procent.

Svenska Turistföreningen, STF

STF lanserade begreppet Svemester som fångade in rörelsen att semestra i Sverige. Resultatet blev 50 000 inlägg i sociala medier, 500 artiklar i media och gästnattsrekord på STF:s boenden under juli.

Tågsemester.nu.

Facebookgruppen Tågsemester har vuxit till över 100 000 medlemmar och minimässan Tågsemesterträffen lockade besökare, utställare och journalister. Tågsemester.nu har bidragit till bokningsexplosion för att ta tåget ut i Europa.

 

Läs mer om galan och vinnarna här.

Startbild: @Treehotel

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Amazonas – turismen viktigare än någonsin

Turism är mer än bara personlig rekreation. Som en av världens viktigaste ekonomier kan ...

Summering av 2017 och en blick in i framtiden

När det internationella året för hållbar turismutveckling närmar sig sitt slut blickar vi tillbaka ...

Tre initiativ för att hålla planeten ren

I söndags den 22 april var det Jordens dag, Earth Day, en dag som ...