Färre men bättre märkningar för en ökad trovärdighet i resebranschen

Efterfrågan på hållbara resor ökar och därmed antalet certifieringar och märkningar. De är tänkta att fungera som kvitton på att ett företag arbetar med hållbarhet – men det är inte alltid lätt att navigera rätt i det växande utbudet. Det behövs färre men bättre märkningar för en ökad trovärdighet i branschen.

Fler och fler resenärer efterfrågar hållbara resor. Över 70 procent av världens resenärer anser att människor måste göra hållbara val vid resor för att rädda planeten för efterkommande generationer, enligt en rapport från bokningssajten Booking.com. Rapporten visar också att hållbara boenden ökar i popularitet. Nästan tre fjärdedelar, 73 procent, av de svarande planerar att bo på ett miljövänligt boende det kommande året. 

Ungefär lika många uppger att de inte är medvetna om att det finns certifieringar eller miljömärkningar för hotell och andra reseaktörer.

Som resenär kan det vara svårt att hitta rätt i utbudet av så kallat hållbara resor och då kan de här certifieringarna och märkningarna vara till hjälp. De är tänkta att fungera som ett kvitto på att aktören i fråga arbetar med hållbarhet på ett eller annat sätt, och därmed underlätta för konsumenterna att göra mer hållbara val. De kan också fungera som incitament för företagen att förbättra hållbarhetsarbetet.

Men det är en snårig djungel.

Enligt en EU-studie om certifieringar på den europeiska marknaden (Research for Tran Committe –European Tourism Labelling) är det nuvarande utbudet av certifieringar så stort att det snarare fungerar som ett hinder än en hjälp för resenärerna, men också en potentiell bromskloss för utvecklingen av den europeiska turismen.

– För att underlätta för konsumenten och öka trovärdigheten i branschen behöver vi färre men bättre utformade certifieringar som är tredjepartsgranskade. Utmaningen är att många certifieringar kan granska sig själva, vilket skapar bristande trovärdighet, säger Jeppe Klockareson som är nordisk representant för GSTC, The Global Sustainable Tourism Council.

GSTC är en oberoende organisation som upprättar och förvaltar globala standarder för hållbar turismutveckling med syfte att öka kunskapen om hållbar turism. GSTC certifierar inte själva utan fungerar som ett ackrediteringsorgan för olika turismcertifieringar och säkerställer en tredjepartsgranskning för att öka trovärdigheten i certifieringarna. Organisationen startade 2007 på initiativ av olika FN-organ och Rainforest Alliance och drivs i dag som en icke vinstdrivande organisation. Bland medlemmarna finns såväl biståndsorganisationer, utbildningssamordnare och regeringar som resebolag och hotell.

– Tack vare sin neutrala och oberoende roll har GSTC stor trovärdighet och arbetar kontinuerligt för att öka kunskapen om hållbar turism, fortsätter Jeppe Klockareson.

Att företag och aktörer inom besöksnäringen tar ansvar för en hållbar utveckling är en nödvändighet i dag. Turismen innebär per automatik resor och därmed utsläpp. Samtidigt är turismen beroende av en välmående planet och har därför ett direkt intresse av att bedriva sin verksamhet på ett hållbart sätt, med hänsyn till såväl miljömässiga som sociala och ekonomiska aspekter.

Här kan du läsa om certifieringar och märkningar som det är bra att ha koll på, flera av dem erkända eller ackrediterade av GSTC.

Text: Hanna Anfelter
Bild: Delfi de la Rua/Unsplash

Editors Note: En version av artikeln är publicerad i RES nummer 4/19, ute i butik nu.

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Rocka sockorna – turismen tillgänglig för alla

I dag är det Världsdagen för Down Syndrom, en dag som i Sverige kanske ...

Trendspaning – hur reser vi 2030?

Individuella resor, snabba resor, aktiviter, vandringar, tågnostalgi och hemester. I samband med Schyst resandes ...

Semestra klimatsmart på Zero Island

I den brännheta klimatdebatten växer trenden med hemester och staycation. Zero Island är ett ...

Integritetsinställningscenter

Necessary

Advertising

Analytics

Other