Hållbarhet högst upp på agendan för flygbolaget KLM

*Redaktionell annons*

Svenskarnas flygresande har fördubblats sedan 1990-talet. Samtidigt blir fler och fler medvetna om det klimathot vi står inför. Att utsläppen globalt måste minska för att vi ska kunna nå 1,5 gradersmålet och stoppa uppvärmningen av planeten är ett faktum. Flygindustrin står för 2-3 procent av alla koldioxidutsläpp globalt och många vill resa på ett mer hållbart sätt. Men hur ska den ekvationen gå ihop? För flygbolaget KLM står hållbarhet högst upp på agendan.

KLM är ett flygbolag som ligger i framkant. Genom att snabba på utvecklingen av bland annat hållbart bioflygbränsle vill KLM minska koldioxidutsläppen per passagerare med 50 procent till år 2020, jämfört med 2005. Ett av de bästa sätten att minska koldioxidutsläppen är att flyga med nya, moderna, bränslesnåla och lätta flygplan, och förra året introducerade KLM 10 nya flygplan. I flera år i radhar de rankats som ett av världens mest hållbara flygbolag av Dow Jones Sustainability Index, det ledande indexet för att mäta hållbart företagande.

Flyget och hållbarhet måste inte stå i motsats till varandra

Hållbarhetsarbetet står högst upp på agendan för flygbolaget KLM. Redan 2008 tog KLM fram en klimatplan och sedan dess arbetar man kontinuerligt med flera initiativ för en mer hållbar flygindustri. Arbetet har också burit frukt. Högt ansedda Dow Jones Sustainability Index har rankat Air France -KLM som ett av världens mest hållbara flygbolag 14 år i rad, varav 12 år som branschledare. De tar ett helhetsgrepp om hållbarhet med alltifrån mer hållbara måltider och flygplanstvätt till investering i biojetbränsle och återplantering av regnskog, och satsar stort på att minska sitt klimatavtryck.

KLM är ett flygbolag som ligger i framkant, och som har hållbarhet högst upp på agendan.

Ett viktigt område för att minska koldioxidutsläppen är att utveckla hållbara flygdrivmedel. KLM var först ut i världen med att flyga kommersiellt på bioflygbränsle. Med bioflygbränsle menar KLM att koldioxidutsläppen från flygtrafiken kan minska med upp till 80 procent.

– Vårt nya mål är att minska koldioxidutsläppen per passagerare med 50 procent till 2020 jämfört med 2005. I slutet av 2018 hade vi redan minskat utsläppen med 18 procent, säger Paul Terstegge, General Manager Air France -KLM Norden.

För närvarande köper Air France -KLM in 50 procent av världens biobränsle och genomför varje flygning Los Angeles- Amsterdam på biobränsle gjort på gamla frityroljor från restaurangbranschen. Men dilemmat är att det för närvarande produceras för lite biobränsle globalt för att tillgodose efterfrågan. KLM har därför startat samarbetsprogram för att snabba på utvecklingen.

– Politiker och näringsliv måste bli bättre på att samarbeta om branschen ska lyckas i sin gröna omställning. Ensam är sällan stark och därför har KLM tillsammans med bl.a. Luleå Tekniska Universitet, Södra och Växjö kommun inlett ett ambitiöst projekt om Sveriges första renodlade biobränsleproduktion avsedd för flygindustrin, säger Paul Terstegge.

Sommaren 2018 öppnade den mest hållbara flygrutten i KLM:s nätverk: Växjö-Amsterdam. KLM investerar 120 000 liter bioflygbränsle per år i flygrutten och resterande koldioxidutsläpp klimatkompenseras via CO2ZERO som investerar i Gold Standard-certifierade projekt för minskning av koldioxidutsläpp.  

KLM flyger dagligen till Växjö från Amsterdam, och gör det så hållbart som möjligt. Det innebär att KLM inte bara köper hållbart bränsle för rutten, de klimatkompenserar också för alla flygningar via KLM:s klimatkompensationsprogram C02ZERO.
Men är vi som resenärer redo att göra en grön omställning för våra flygresor?

KLM:s senaste hållbarhetsundersökning visar att 69 procent av det svenska folket tycker att flyget är ett miljöproblem, en ökning med en 10 procent från 2017, och omkring hälften uppger att de får dåligt samvete när de bokar flygbiljett. Samtidigt är det knappt tio procent som tänker upphöra med sitt flygresande, och drygt nio av tio svenskar anser att nationella och internationella flygresor i viss mån är nödvändigt.

– Branschen både kan och behöver bli mer hållbar, men lösningen är inte att sluta flyga utan att flyga bättre. Grundproblemet är bristen på hållbart flygbränsle, inte flygresandet i sig. Vår utgångspunkt är att det fossila bränslet i närtid måste fasas ut och därför satsar vi på att öka användningen av bioflygbränsle, säger Paul Terstegge, General Manager Air France -KLM Norden.

– Det är viktigt att det blir enklare att boka “grönare” flygbiljetter, både som affärsresenär och som privatperson. Vi ger våra resenärer möjlighet att klimatkompensera och vi ser att vårt globala klimatkompensationsprogram CO2ZERO för enskilda resenärer har ökat med 50 procent sedan 2016. Förra året klimatkompenserade 88 000 personer. Det visar att det finns en stor kundmedvetenhet, säger Paul Terstegge.

Förra året klimatkompenserade 88 000 personer för sina flygningar med KLM. Pengarna går till CO2ZERO som investerar i Gold Standard-certifierade projekt för minskning av koldioxidutsläpp.

Parallellt med arbetet att minska sina koldioxidutsläpp med inblandning av biobränsle och en lättare flygplansflotta, jobbar KLM även med andra delar av verksamheten i sitt hållbarhetsarbete. Till exempel sopsortering ombord, mer hållbara måltider och vattensnåla flygplanstvättar.

Sopsortering ombord

Kabinpersonalen sorterar plast och papper ombord som läggs i särskilda behållare och efter varje flygning tas resterande sopor omhand och sorteras. Det som inte kan återvinnas bränns upp och förvandlas till ny energi. Flygbolagets mål är att reducera skräpet med 50 procent till 2025, jämfört med 2011.

Hållbara måltider ombord

KLM serverar cirka 40 miljoner måltider årligen på sina flighter och små förändringar i utbudet kan därmed ha en stor påverkan. Flygbolaget satsar på mer hållbara måltider ombord genom att utesluta palmolja, bara erbjuda fisk som lever upp till WWF:s krav, UTZ-certifierat kaffe och te och ekologiska ägg och bröd.

Minskad vattenanvändning vid flygplanstvätt

För att minska vattenanvändningen har KLM ändrat tvätteknikerna av planen, och använder sig av en så kallad ”semi dry-wash” metod vilket innebär att istället för 12 0000 liter vatten som behövdes förut för att tvätta en Boeing 777, går det nu bara åt 150 liter, det vill säga 80 gånger mindre.

Återbruk av tyger

2010 byttes flygbolagets alla kvinnliga dräkter ut vilket orsakade ett avfall på 90 000 ton. Vanligtvis bränns gamla kläder av säkerhetsskäl men under flygbolagets ledord, ”Reuse, recycle”, inledde flygbolaget ett samarbete med en ung designer som uppgraderade en del av tygerna till en exklusiv handväska. Även 2016 samarbetade flygbolaget med unga, talangfulla designers under Amsterdams modevecka, som använde sig av flygbolagets gamla tyger i sina kollektioner. De gamla uniformerna har också återanvänts som inredning i form av mattor i flygplansflottans World Business Class.

Drivkraften att resa och upptäcka världen är stor, men vi behöver resa mer ansvarsfullt och hållbart. Vi behöver flyga bättre. Ett sätt är att läsa på och välja flygbolag med omsorg. KLM är ett flygbolag i framkant. De strävar efter att visa att flyget inte måste stå i motsats till hållbarhet, och arbetar aktivt för en grön omställning.

Läs mer om KLM och deras hållbarhetsarbete här

*Redaktionell Annons*

Tags:

  • Show Comments (2)

  • Bara brittiskt

    För Sveriges del är det 11% av utsläppen vill jag minnas. Betydligt mer än i världen som helhet alltså. Vi behöver skärpa oss. Bra att KLM driver på, jag gillar dem och det är inte konstigt att just ett nederländskt bolag satsar, de vill ju inte översvämmas och har många projekt på gång i landet kring energi. Dock kvarstår faktum att bioränslet inte räcker trots ökad odling. Flygökningen är för stor i världen. Dessutom hade detta bränsle behövts till annat i samhället som också behöver ställa om. Det är också fortfarande en förbränningsmotor det går till och inget påverkar klimatet mer än höghöjdseffekten som de inte nämner.

    • Hanna Anfelter

      Tack för din kommentar. Om jag inte tar fel handlar det för Sveriges del om cirka 6 procent. Ja vi måste flyga mindre och klokare, men faktum kvarstår att flyget ibland behövs, alla kan eller vill inte sluta flyga – och då är det viktigt att flygbolag som KLM finns som tar ansvar och drar sitt strå till stacken för en mer hållbar flygbransch.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Kryssningar och hållbart resande – går det ihop?

Kryssningsturismen ökar och skeppen blir större och större. Enligt Cruise Lines International kryssade närmare ...