Island uppmärksammar hållbar turism

Island lockar miljontals besökare varje år som vill uppleva den mytiska ön med dess vulkaner, vattenfall, glaciärer och varma källor. Den ökade turismen för med sig en mängd möjligheter men också utmaningar. För besöksnäringen är hållbar turismutveckling vägen framåt.

Island är en drömdestination för många naturälskare.

Island lockar med storslagen natur och friluftsäventyr bland vulkaner, glaciärer och varma källor. En spännande matscen och ett pulserande stadsliv i Reykjavik.  Sedan 2010 har antalet besökare ökat från 500 000 till över två miljoner besökare per år under 2017. Turismen är i dag den största näringen och anställer 25 000 människor av landets 337 000 invånare. Efter krisen 2010, till följd av askmolnet och andra faktorer, är turismen ett välkommet tillskott till landet, men en ökad turism innebär också stora utmaningar.

En populär aktivitet på Island ör valsafari men se till att oka med en aktör som värnar om djuren och bidrar till dess välmående. Tyvärr jagas valar fortfarande i vatten kring Island och säljs främst till Japan.

Islands första dam, Eliza Jean Reid, har nyligen utsetts till FN-ambassadör för hållbar turism och de Globala Målen. Tillsammans med Inga Hlín Pálsdottír från Promote Iceland var hon i Stockholm i veckan där hon i samband med en workshop för den svenska turismbranschen (som jag var inbjuden till) lyfte fram vikten av hållbar turism inom den isländska besöksnäringen. Island har under de senare åren sett en ökad turism till landet och i dag är turismsektorn den viktigaste näringen för landet. Det innebär många möjligheter men också stora utmaningar. Frågor som de brottas med handlar mycket om infrastrukturen, hur man bevarar naturen och hur man undviker överturism.

Island är ett av världens energimässigt gröna länder. 90 procent av byggnaderna i landet värms upp av geotermisk energi. Resten av av landets energibehov tillgodoses genom vattenkraft.

För att se till att värna öns natur och kulturella arv har Island lanserat flera initiativ för att lära och uppmuntra sina besökare att besöka Island med respekt. Ett exempel är ”The Icelandic Pledge”. En deklaration med 8 punkter som resenärerna förbinder sig att respektera när de besöker ön. I dagsläget har runt 30 000 av de dryga två miljonerna skrivit under löftet. För att motverka överturism jobbar landet också aktivt med att marknadsföra Island som en året-runt-destination och få besökare att ta sig till platser som är mindre kända än de vanligaste attraktionerna som Blå Lagunen, Pingevillir Nationalpark och Gullfoss vattenfall.

Chansen att få se norrsken lockar besökare till Island.

På en yta något mindre än Lappland är Island ett land med skarpa kontraster. Med ett överflöd av berg, vulkaner, glaciärer, älvar, sjöar och grottor sägs det vara ett paradis för friluftsälskaren. Det är också en väldigt kreativ ö där skrivandet och musiken är en integrerad del av livet, och på senare tid huserar flera prisbelönta kockar på Island och erbjuder menyer baserade på lokala råvaror.

Även om Island som destination betonar vikten av hållbarhet och det är en stor del av landets DNA, betyder inte det att landet är hundraprocentigt hållbart (inget eller ingen är hållbar till hundraprocent oavsett), eller att alla aktörer som verkar inom turismen är det. Syvende och sist handlar det om vad varje enskild aktör tror på och väljer att erbjuda och vad varje enskild besökare väljer att göra, men att ett land går ut och börjar en workshop med att prata om utmaningarna som turismen bär med sig är ett stort steg på vägen mot en mer hållbar turism generellt. Vi välkomnar initiativet och ser fram emot att följa utvecklingen.

Läs mer om Island och vad ön har att erbjuda här

Läs mer om The Icelandic Pledge här

 

Bilder: @ Inspired by Iceland

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Gotthards krog i Umeå utnämnd till Årets hållbara restaurang

Gotthards krog har blivit utsedd till Årets Hållbara restaurang av nätverket Hållbara restauranger, ett ...

De säger nej till konstgjord snö

Varmare klimat och förlängda skidsäsonger ökar behovet av att tillverka konstjord snö, en process ...

Rapport från Grand Travel Awards 2018

I måndags var jag på resebranschens årliga stora event, Grand Travel Awards, som hölls ...