När tidningar och sociala medier flödar av innehåll som enbart målar upp en perfekt bild, centrerad runt ett personligt narrativ, utan att lyfta vare sig lokala människor och utmaningar blir bilden av turism och resor snedvriden. Vi behöver bli mer medvetna på retoriken kring resor och fundera på mediers roll och ansvar. Hur vi skriver och pratar om resor spelar roll och påverkar vår syn på resandet.
Mediers roll hållbart resande. Jag kan knappt läsa en tidning, eller scrolla på sociala medier längre utan att reagera på researtiklar och reseannonser, och känna hur trött jag blir.
”Mera du på semestern. Lämna bekymren hemma. Bucket list, platserna du inte får missa. Skandinavien en vinnare när Sydeuropa blir för varmt. Vacker stad, orörd strand. Exotiskt paradis. Exklusivt. Happy, happy.” Allt perfekt, inga bekymmer.
Hade det varit för några år sedan hade jag med största sannolikhet inte reagerat. Efter att ha arbetat större delen av mitt yrkesliv med att skriva och kommunicera kring resor är jag själv så formad kring den rådande strukturen där det negativa utelämnas och enbart det positiva lyfts fram. Sällan ryms någon form av reflektion kring platserna och människorna som lever där. Fokus ligger på att beskriva upplevelser från ett jag-perspektiv med skönmålande beskrivningar av vackra platser, Inget jobbigt, enbart positivt. Inspirerande.
Men världen är inte perfekt och våra resor sker inte i en bubbla.
Läs också: Resebranschens kommunikation duckar för ansvaret
Medierna har en roll att spela
Klimatförändringar, sociala orättvisor, ojämlikhet, korruption och nedskräpning. Listan kan göras längre. Vi står inför stora utmaningar och ändå fortsätter journalister, medier, influencers och reklambyråer att locka till bekymmersfria resor till platser där allt är så vackert. Så perfekt. Där du kan koncentrera dig på att ”bara vara du”, slippa tänka på vad du ska äta, där lokala smaker och perspektiv är ett val, inte standard.
Åh hej har det blivit för för varmt i sydeuropa, inga bekymmer ! Skandinavien lockar med dubbelgångare till populära sevärdheter söderut så allt är frid och fröjd!
Den här typen av rubriker och innehåll skaver och synliggör ett stort gap. Ett gap mellan den polerade ytan och den komplexa värld vi lever i. Inspirerande reseskildringar påverkar och formar resenärernas förväntningar och lämnar litet utrymme för att lyfta utmaningarna.
Så länge turismbranschen – verksamheter och medier – fortsätter att mata resenärerna med budskapet om att allt är vackert och perfekt, är det också vad resenärerna förväntar sig att se och möta när de reser. På plats gör branschens aktörer, inklusive media, allt för att motsvara förväntningarna, resenärerna blir nöjda när bilden av den bekymmerfria resan bekräftas, och så börjar det om.
Hur bryter vi cirkeln?
Den som arbetar inom resebranschen och kommunicerar med resenärer – i rollen som journalist, influencer, redaktör eller kommunikatör – se till att innehållet både inspirerar till oförglömliga resor, men också till mer hållbara beteenden. Om kommunikationen aldrig lyfter det som skaver, problemen eller utmaningarna kan vi inte heller förvänta oss att resenärerna ska efterfråga det. Alla som arbetar i branschen har en möjlighet – ett ansvar – att bidra till ett mer hållbart resande.
Här är några saker att fundera på för den som skapar innehåll och kommunicerar kring resor:
Ge en röst åt platsen
Istället för att producera innehåll som enbart är centrerat kring jaget och resenärens upplevelser, lyft fram och ge en röst åt platsen och människorna som bor där.
Undvik värdeladdade ord
Fundera på ordvalen. Var försiktig med värdeladdade ord som vackert, fantastiskt, unikt, underbart.
Det som är vackert för dig, betyder inte per automatik att det är det för läsarna. Beskriv i stället platsen utifrån vad du ser, hör och upplever och låt läsaren själv bilda sig en egen uppfattning.
Ord som exotiskt, autentiskt, unik, orörd, vildmark. Vad betyder det egentligen? I en inte alltför avlägsen historia var det vanligt förekommande i reseskildringar att framställa den vita västerlänningen som ”räddaren” the white saviour” och ord som orörd och exotisk upprätthåller och förstärker stereotyper.
Hållbarhet är ingen nisch
Gör inte hållbarhet till en nischfråga utan skapa innehåll som inspirerar till mer hållbara val. Bjud in resenärer i berättelsen och hjälp dem få en ökad förståelse för omvärlden med alla dess perspektiv, positiva som negativa.
Flytta fokus från jag till vi
Vad du kommunicerar och hur du kommunicerar spelar roll! Flytta fokus från jaget till viet. Visa och förklara genom bild och text den komplexa värld vi lever i. Inspirera till resor men utöver inspiration om vart de ska resa och vad de ska göra, väja inte för svårigheterna. Integrera dem i innehållet och berätta vad de kan göra för att hjälpa till och bidra positivt till platsen.
Startbild: Tack till Annie-spratt/Unsplash
Show Comments (0)