Så reser vi 2018

Inspirerande boenden och kulinariska äventyr, minibreaks, kulturella upplevelser och att få vara bortkopplad och avkopplad på semestern. Det är de fyra stora trenderna inför 2018 enligt Resiabarometern. Dessutom framkommer att 36 procent är beredda att betala extra för hållbart resande. Men det är något här som skaver.

Resia har nyligen släppt sin årliga Resiabarometer, en trendrapport om svenskars resevanor. Den bygger på Resias egen bokningsstatisk i kombination med en undersökning från Kantar Sifo (som i sin tur bygger på svar från 1 000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldern 18-79). Rapporten lyfter fram de fyra stora restrenderna inför 2018 och nämner dessutom att fler är beredda att betala extra för hållbart resande. Men det är något som skaver för på det stora hela är det ”business as usual”. Här lyfter vi fram några exempel:

1. Minibreaks 2018 års hetaste trend

”Weekendresor är mer populära än någonsin, skillnaden är dock att man nu förlängt det till ett minibreak på fem nätter i snitt istället för som tidigare två-tre nätter. Svenskarna vill hellre göra fler resor än en på ett år, och därför kortar man ner de resor man gör så att pengarna räcker till fler”.

Det positiva är att vi stannar borta längre när vi väl reser, problemet är att resorna inte blir färre, de får bara ett annat tidsupplägg. Hållbart resande premierar vikten av att resa mer sällan och att stanna borta längre när man väl reser.

2. Kryssningar populärare än någonsin 

”Många svenskar har insett att man får mycket för pengarna, får uppleva många platser på en och samma resa och man behöver bara packa upp väskan en enda gång. Man är som en snigel och har hemmet med sig hela tiden. En familj som tänkt resa på en charter till Kanarieöarna kan få en lyxig kryssning i Karibien för i stort sett samma peng och det är en stor anledning till att intresset ökat så. Dessutom ser vi ett stort intresse för generationsresor ombord på kryssningsfartyg.. ”

Kryssningsresor är raka motsatsen till hållbart resande. Som om det inte räckte med att en stor del av fartygen körs på råolja som förstör haven, fartygen är flytande all-inclusive som gör att alla pengar stannar inom en stor koncern och kommer inte någon lokal person eller lokal ekonomi till gagns. Och det enda du får se när du kliver av skeppen är en arrangerad turistkuliss, inte det sanna livet på plats.

Att se ett resmål innan det är för sent och för att det ger snygga bilder

3. ”Hos kvinnorna lockar en lyxresa till Maldiverna. I media och sociala medier överöses vi av paradislika bilder med bungalows ute på en pelare. Det är dessutom prat om att Maldiverna kommer ligga under vatten om ett par år, så kvinnorna vill helt enkelt passa på att uppleva drömresmålet medan tid fortfarande finns och lyxboende är något många vill uppleva minst en gång i livet. Dessutom blir det snygga bilder i sociala medier. ”

Här är det två saker i samma stycke som skaver. För det första att vilja upptäcka något innan det är för sent och för det andra att resmål väljs i jakten på likes och för att det ser snyggt ut i sociala medier. Det säger något om vilken påverkan sociala medier har och hur bilderna oftast inte stämmer med verkligheten. Den perfekta bilden visar oftast inte den överbefolkade stranden, sopbergen intill, plåtskjulen som lokalborna bor i eller de blekande korallreven. Dessutom, ju fler som reser till Maldiverna innan det är för sent, desto snabbare sjunker landet. Att inte den ekvationen problematiseras är ett problem.

4. ”Positiv inställning till att betala extra för hållbart resande 

Bland de tillfrågade i undersökningen med Kantar SIFO svarade 36 procent att de är beredda att betala extra för en hållbar resa vilket är en ökning från tidigare år. 34 procent svarade att de inte vet hur de ställer sig till detta och 30 procent svarade att de inte vill betala extra för det här. ”

Det är självklart positivt att siffran över de som är beredda att betala mer för en hållbar resa ökar men vad säger det egentligen. Vad menar de med att resa hållbart? Hur många efterfrågar hållbara alternativ? Vad betyder hållbart resande för kunderna? Handlar det bara om miljö eller tas sociala och ekonomiska aspekter med också? Skulle kunderna vara beredda att byta resmål för att främja hållbara alternativ. Resa mindre för att premiera hållbarhet? Jag hade gärna sett en mer utvecklande analys av frågan. Att inte gå på djupet med frågan gör att den relativiseras och tappar vikt.

Men som de skriver i rapporten ”den främsta anledningen till att så många är tveksamma är förmodligen för att det än så länge finns rätt lite information om de här valmöjligheterna. Det är få resebyråer och onlinetjänster som informerar om vad som är hållbart och inte.”

Där finns det ett stort jobb att göra och jag uppmuntrar resebranschen att ta ett större ansvar för att ställa om till hållbara produkter och informera sina kunder om betydelsen av hållbara resor.

Vill du läsa hela rapporten, klicka här 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *