Smidigare tågresa tack vare SJ:s nattåg till Hamburg

Tidigare i höstas åkte jag till södra Frankrike för att hälsa på släkten. Det var fem år sedan jag var där och då flög jag. Den här gången tog jag tåget tur och retur. Det tog betydligt längre tid och kostade mer, men valet kändes ändå självklart. Dels för att jag vill flyga så lite så möjligt, dels för att jag ville testa tågsemester fullt ut. Med SJ:s nya nattåg till Hamburg gick det som på räls! 

I slutet av september åkte jag med på SJ:s nya nattåg till Hamburg. Första etappen i min tågresa tur och retur till södra Frankrike, med stopp i Paris i båda riktningar. 

Jag har tidigare åkt tåg med familjen på semester men kompromissat och flugit hem. Senast i somras då tågluffen till Italien blev en tågbluff när vi klev på planet i Rom.

Här läser du om det äventyret! 

Jag är ingen flygvägrare och hållbart resande är inte lika med att stanna på marken, men faktum kvarstår att flyget står för en stor del av den enskilda individens klimatavtryck, och jag är den första att säga att det är viktigt att vi tar tåget om det går i första hand.

Dessutom är det ett mycket roligare sätt att resa på!

SJ nattåg Hamburg
Nattåget från Stockholm till Hamburg underlättar resandet ut i Europa, och möjliggör tågresandet för fler.
Kortare resväg med nattåget

Med Sj:s nya nattåg till Hamburg förkortades restiden en aning iallafall, och trots alla skriverier om inställda avgångar gick det över förväntan. Jag får en del sms i förväg om vagnbyte och platsbyte men tåget avgår som det ska. Dock med betydligt färre passagerare än tänkt, och det är bara jag och en äldre dam som delar sexbäddskupén på vägen ner. 

Jag var egentligen inbokad på en undre slaf men damen – som ska hälsa på vänner i Bretagne –  informerar mig om att den bästa platsen är mittenslafen så jag bäddar ner mig där. Sover helt okej och missar att vi står still ett antal timmar under natten. Förstår det först efter att jag har klivit upp och klätt på mig. Irriterar mig på att jag kunde sovit längre, men snart knackar det på kupédörren och en tågvärd bjuder på kaffe som kompensation och allt känns bättre!

Läs också: Åtta tips till Hamburg

Från Hamburg åker jag via Mannheim till Paris där jag sover en natt. Sedan snabbtåg till Toulouse och vidare med regionalt tåg till Auch. Förutom att wifi inte funkar ombord går allt smidigt och jag hinner med alla byten och anknytningar.

Sedan samma väg tillbaka, dock med byte i Karlsruhe istället för Mannheim och direkt därifrån till Hamburg Altona. På hemvägen får jag kupén helt för mig själv. Förstår såklart att det inte är bra för tågresandet i det stora hela. Det borde vara fullbelagt, men eftersom sovvagnarna inte blev godkända i tid ställdes flera avgångar in och resenärer bokade om till dagtåg. Samtidigt måste jag erkänna att det rent egoistiskt är skönt med det egna utrymmet. 

nattåg tur och retur Frankrike
Med SJ:s nattåg till Hamburg är du i Paris på mindre än 24 timmar. Hann insupa höstkänslan kring Canal St Martin, precis intill Gare de l’Est, innan jag åkte vidare söderut.
Praktiska saker kring tågresan 

Den här gången lyckades jag få kontakt med Centralens resebutik i Kalmar i tid som hjälpte mig att boka alla biljetter. Jag reste med Interrail och var som sagt inbokad i liggvagn och damkupé på nattågen. Interraillkortet (fem dagar) gick på 3 200 kronor och sen tillkom platsbiljetter för cirka 1 500 kr.

Hur klär man sig på nattåget? 

Funderade en del innan på hur man byter om och vad man sover i när man delar kupé med andra, och förstår att alla gör lite olika. Damen jag reste med på nervägen bytte om i kupén. Själv reste jag i tights och T-shirt som jag också kunde sova i. Allt för att göra det så enkelt och smidigt som möjligt.

Jag hade packat en extra necessär med liten handduk, tandborste och tandkräm samt öronproppar som jag lätt kom åt i den stora väskan. Mina biljetter och pass hade jag i en magväska som jag stoppade under huvudkudden. Nu var jag som sagt mer eller mindre själv i kupén men det visste jag inte innan och är det sex personer samtidigt blir det rätt trångt – kupéerna är inte stora – och desto mer spring. 

Som vanligt fick jag mersmak på tågresor och nattåget till Hamburg underlättar resandet ut i Europa. Nu håller vi tummarna för att det fortsätter satsas på järnvägen och tågtrafiken, och inte tvärtom.
Det måste vara lättare att göra rätt!

Green love/ Hanna


Startbild: “Travelling by train” av Merve Sehirli Nasir/Unsplash

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like