Det svenska resebolaget Ecolyx erbjuder skräddarsydda resor med omsorg för människor, natur och kultur. Bakom konceptet står Ulrika Löfdahl och Tina Frisk som träffades när de både arbetade för en prisbelönt ekocamp i Kenya. Sedan 2009 har företaget utvecklats i takt med att allt fler resenärer intresserar sig för ett resande som tar ansvar för lokala samhällen, människor, djur och natur. Vi har pratat med Ulrika om hur allt började, det bästa med jobbet och vad som händer framöver.
Namn: Ulrika Löfdahl
Familj: Man, två barn 6 och 9 år
Bor: Karlskrona
Intressen: Resa, yoga, laga mat, allt som har med havet att göra.
Du och Tina Frisk driver tillsammans resebolaget Ecolyx, berätta?
– Ecolyx föddes i Kenya 2008. Vi arbetade båda två för en prisad ekocamp i Masai Mara i Kenya, jag med marknadsföring och Tina med hållbarhetsutveckling. Vi fann varandra direkt och redan när vi sågs för andra gången över en kopp kaffe, bestämde vi att vi skulle starta ett eget resebolag med fokus på reseupplevelser som lämnar ett positivt fotavtryck på människa, natur och kultur – utan att ge avkall på komfort och kvalitet.
Hur började intresset för hållbart resande, eller ansvarsfullt resande som ni kallar det?
– Både Tina och jag har alltid brunnit för att bidra till världen på ett eller annat sätt och för egen del var jag mycket intresserad av själva affärsidén – att erbjuda resor som lämnar positiva avtryck, skapar jobb på plats, bidrar till bevarande projekt samtidigt som någon får en fantastisk upplevelse. I dag vet vi att det fungerar och vi kallar det ansvarsfullt resande.
Hur ser en typisk Ecolyx-resenär ut?
– En typisk Ecolyx-resenär kommer inte till oss för att de är ute efter en ”ekoresa”, utan för att de letar efter en fantastisk upplevelse. Sedan blir det en extra bonus när de upptäcker att de, bara genom att välja en speciell destination eller ett hotell, kan bidra till positiva effekter för djur, natur och människor på plats.
– Sjuttio procent av våra resenärer kommer från Stockholmsområdet. Många är familjer med barn men även en hel del pensionärer och en del yngre par. Vi har produkter som passar olika målgrupper och intressen.
Hur väljer ni ut era resmål?
– Vi handplockar våra resmål och med tanke på att vi har arbetat med det här i flera år nu ser vi snabbt om en destination är “ansvarsfull” eller inte. Vi läser policys, kollar på deras projekt och använder vårt stora, internationella nätverk för att se om någon vi känner har besökt platsen. Sedan rankar vi destinationen via vårt interna rankningssystem “eco rating” som grundar sig på TIES principer för hur en ekodestination skall vara riggad. Viktigt att betona är att alla destinationer har olika förutsättningar och således också olika rankning. Vi hjälper även destinationer att jobba ännu mer mot att bli en bättre plats att besöka.
Vilket är ert mest bokade resmål och varför tror ni?
– Kenya är vår största destination följt av Marocko och Zanzibar. I Kenya har man kommit väldigt långt vad det gäller ekoturism och det är en underbar destination som har mycket att ge – väldigt spännande. En anledning till att det är vår största destination är för att vi bägge två har bott där. I övrigt satsar vi stort på Afrika som ligger oss varmt om hjärtat och som verkligen behöver turismen, på ett ansvarsfullt sätt.
Vad är det roligaste med ert jobb?
– Det roligaste är att få besöka vackra platser och träffa fantastiska människor, att känna att vi bidrar, men också alla de mail och telefonsamtal som vi får från våra kunder som har varit iväg. Det gör mig väldigt lycklig att höra att de har haft fantastiska resor.
Vilka är de största utmaningarna?
– Den största utmaningen, i takt med att vi har vuxit, är faktiskt Kammarkollegiets resegaranti som jag anser ställer helt orimliga krav på mindre bolag, eller alla bolag i resebranschen. Självklart ska det finnas en resegaranti men tittar man till våra grannländer är den upplagd på ett helt annat sätt och mycket mer realistisk. Jag skulle till och med gå så långt att säga att den svenska modellen är konkurrenshämmande.
Vilket är ditt bästa/sämsta reseminne?
– Bästa reseminnet var nog när jag och familjen var nere i Kenya tillsammans förra året. Vi hade tagit med oss fotbollströjor och kläder från en av mina söners fotbollsklubb som vi fick dela ut till pojkar och flickor på en skola i Masai Mara. De blev väldigt lyckliga och sjöng för oss. Vi var helt tårögda.
– Sämsta reseminnet är svårare, men det var nog förra sommaren när Tina och jag reste tillsammans med våra barn till Sardinien. Trötta, efter en lång biltur med felkörningar, kommer vi fram till det hotell som vi har bokat och det visar sig vara All-Inclusive. Allt som vi inte är. Men det var ett otroligt bra studiebesök för oss.
Vad händer under 2017?
– Vi växer så det knakar och arbetar mer med grupp- och företagsresor. Vi har en rad nya spännande destinationer på gång bland annat Etiopien, Namibia, Zambia och Portugal för att nämna några.
Era bästa tips för ett ansvarsfullt resande?
– Vi tror inte på pekpinnar. Att resa måste vara en härlig upplevelse och inte förknippat med skuld. Det man kan göra är att göra ett aktivt val när man reser. Kolla upp hotellet och se hur de jobbar, bidra på plats genom att handla och agera lokalt, ta tåg när det är möjligt och direktflyg när man flyger. Man kan också klimatkompensera men vi tycker att det är bättre att man tänker på det här med CO2 som man gör med sin ekonomi; Ibland sparar man och ibland spenderar man. Sedan handlar det inte enbart om CO2 utan om så mycket mer som det sociala och det ekonomiska.
Läs mer om Ecolyx
Bilder: Startbilden är tagen av @Lloyd Koppel. Övriga bilder är från Ecolyx hemsida.
Show Comments (0)