Alla utlandsresor som jag har gjort, privat och i jobbet

Jag får ofta höra att jag är ute och reser så mycket av folk i min omgivning. De flesta följer mig på sociala medier eller här på sajten och ser bilder och texter från världens alla hörn. Det fick mig att börja fundera på mina egna resor, vilka resor jag egentligen har gjort i livet och var jag har varit.

Jag får ofta höra att jag är ute och reser så mycket av folk i min omgivning. De ser bilder och texter från världens alla hörn på här på sajten eller sociala medier, men jag förklarar för dem att jag inte alls reser så mycket, jag bara skriver mycket om resor. Men det fick mig ändå att börja fundera på mina egna resor, vilka resor jag egentligen har gjort i livet och var jag har varit. Jag har bott utomlands under en lång period men har egentligen inte varit i så många länder. Snarare länge i ett och samma land, eller återvänt till samma plats. Men låt oss spola tillbaka tiden och ta det från början. Här kommer en resumé över alla, eller nästan alla i alla fall, utlandsresor jag har gjort den senaste tjugo åren, i jobbet och privat, med start från när jag tog studenten. Ha i åtanke att jag har jobbat, och fortfarande jobbar med resor på ett eller annat sätt!

USA, Mexiko

Sommaren jag tog studenten, 1997, bytlånade min pappa ett hus i San Diego dit hela familjen åkte och bodde i fem veckor. Det var ett häftigt äventyr då vi prövade på det amerikanska livet för en begränsad period. Vi utforskade San Diego och dess stränder och åkte på en road trip till Las Vegas och Grand Canyon. Vi åkte också över till Tijuana, i Mexiko på andra sidan gränsen till USA. Vi fick sitta länge i gränskontrollen minns jag och det var en del poliser men vi kom in till skillnad från många andra och tillbringade en kväll i staden på en mexikansk restaurang med musik och sång.

Frankrike är det land som jag har varit mest i, både privat och i jobbet.
Frankrike

I slutet av sommaren 1997 flyttade jag till Pau i sydvästra Frankrike för att plugga franska. Under de första tre månaderna åkte min kompis och jag tåg till Auch för att hälsa på min morfar och franska mormor. Därifrån åkte vi bil till Saléchan, en liten by vid foten av de franska Pyrenéerna. Vi åkte till franska Atlantkusten, till området les Landes där en kompis hade en sommarstuga och vi hängde med skolbussen till skidstationerna i de franska Pyrenéerna och åkte skidor.

På vägen hem till Sverige för att fira jul tog min kompis och jag tåget till Paris där vi bodde två nätter i Svenska kyrkan innan vi flög hem och firade jul. Min kompis blev sedan kvar i Sverige medan jag åkte tillbaka till Pau och läste franska en termin till. Vintern gick över till vår, och till sommar och jag hann åka tillbaka till franska Pyrenéerna, till Biarritz några gånger med tåget och till Zaragoza i norra Spanien där mina spanska grannar kom ifrån.

Sommaren kom, läsåret tog slut och jag flyttade till Biarritz över sommaren, eller snarare Anglet, men jag promenerade eller tog lokalbussen in till Biarritz nästan varje där där jag hängde med kompisar på stranden. Dessutom arbetade jag en vecka på Quiksilvers surf festival i Biarritz och i Cabreton och Hossegor. Samma sommar åkte jag tåg till Grenoble och les Deux Alpes där jag åkte snowboard på glaciären och vandrade i bergen.

Jag får ofta höra att jag är ute och reser så mycket. Det fick mig att börja fundera på vilka resor jag egentligen har gjort i livet, i jobbet och privat.
Frankrike, Portugal

Sommaren tog slut, jag åkte hem till Stockholm, tog körkort och vände tillbaka till Frankrike. Jag hade kommit in på en tvåårig butikchefsutbildning och var inte alls färdig med att lära mig det franska språket och livet utomlands. Jag flyttade in i en pytteliten lägenhet i Paris femtonde arrondissement och började arbeta i en butik på Champs Elysées. Det var långt ifrån det härliga livet i södra Frankrike och jag längtade snabbt tillbaka. Utbildningen varvade arbete med studier så varannan månad var jag i Paris och arbetade och varannan månad gick jag i skolan i Pau då jag bodde med mina klasskompisar i ett hus på landet. Sista halvåret på utbildningen blev jag förflyttad från Paris till Val d’Isère och fick testa på en variant av säsongslivet. Det var mycket uppskattat må jag lova. Jag var trött på det hårda livet i Paris och längtade till vitklädda berg och snowboardåkning. Och det fick jag även om jobbet inte var någon dans på rosor där heller. När utbildningen var klar fick mina kursare och jag en resa i examenspresent av vår arbetsgivare. Eftersom de flesta var surfare tog vi bilen till norra Portugal där vi bodde i ett hus vid havet i några dagar. Det var mitt i vintern och vågorna gick höga. Stränderna var öde så när som på oss men det var härligt. En dag lyckades jag övertala allihopa om att åka in till Lissabon där vi hann strosa genom gränderna en stund och äta en bit mat innan det var dags att åka hem igen.

Frankrike, Skottland, Vietnam

När utbildningen var klar bosatte jag mig i Paris och sökte jobb. Efter några månader av fransk arbetslöshet fick jag äntligen napp på en spontansökan jag hade skickat till ett tidningsförlag där jag fick jobb som assistent. Jobbet gick främst ut på att boka flygbiljetter till tidningens journalister, men jag fick också resa iväg själv. Min chef hade inga förväntningar på att jag faktiskt skulle skriva någonting, han ville bara att jag skulle lära mig yrket och se världen. Så under min första tid på förlaget fick jag åka till Skottland och Glenfiddich. Makalöst vacker resa, men en typisk pressresa – kort och intensiv. Sedan blev jag nerskickade med tåg till södra Frankrike för att möta vårens första solstrålar solstrålar på ett lyxigt bed and breakfast vid foten av Luberons vingårdar.  Som om inte det var nog, kort därefter skickade chefen iväg mig på en pressresa till Vietnam. Mitt första möte med Asien där vi besökte Ho chi Minh, Hoi An och Hué.

Frankrike, Österrike, Danmark, Kuba, Grekland, Kroatien

Efter bara några månader fick jag en bättre tjänst som redaktionsassistent på förlagets nystartade kvinnliga månadsmagasin. Här fick jag göra allt från klassiska assistentgöromål som att svara i telefon och på brev, japp på den tiden skrev folk fortfarande brev!, till att skriva nyhetssidor, recept och åka iväg på några jobbresor till Wien, Köpenhamn och Chamonix.

Under arbetsåren på tidningen i Paris hade jag knapert med semester, men jag åkte till Grekland för att möta upp familjen och fira min pappa som fyllt femtio år, och till Kuba två veckor samt till Split och ön Hvar i Kroatien en vecka. Dessutom blev det några vändor till franska alperna. Val d’Isère och Méribel främst på långweekends.

Stockholm, Schweiz, södra Frankrike

Åren gick och jag bestämde mig för att lämna Frankrike. Jag sade upp mig från drömjobbet (undrar fortfarande varför ibland!) och flyttade hem till Stockholm efter nästan sju år utomlands och började plugga på Södertörns högskola. Första sommarlovet åkte jag till Genève och hälsade på en kompis, därifrån vidare med bil till södra Frankrike och ett vattenskidläger (minns dock inte vart det låg), och därifrån med tåg till Paris via ett stopp i Auch hos min franska mormor.

Jag gjorde en utbytestermin på Guadeloupe och utforskade ön med lokalbuss eller bil.
Guadeloupe och Dominica

Näst sista terminen på utbildningen gjorde jag en utbytestermin på Guadeloupe, ett franskt departement i Karibien. Jag flög dit med Air France och var där i sex månader. Vi reste runt ön en hel del på helgerna med buss eller bil, men jag passade inte på att resa till några andra öar i närheten förutom Dominica dit kom med båt från Guadeloupe och där vi firade jul. Eftersom vi var fattiga studenter tältade vi på en av öns norra orörda stränder, dit ingen någonsin kom. Sista natten lyxade vi till det och tog in på ett litet hotell i utkanten av Roseau. Dominica var ett riktigt naturparadis och vi snorklade i Champagnerevet, vandrade genom regnskogen till en av världens få kokande sjöar och paddlade kanot längs Indian River, där delar av Pirates of the Caribbean spelades in. På hösten efter att jag hade kommit hem igen åkte jag till München för en återträff med flera av de andra Erasmus-studenterna som jag hade lärt känna på Guadeloupe. Det var i samband med Oktoberfestivalen och jag fick känna på den tyska kulturen för första gången.

Frankrike, åter Frankrike, Brasilien och New York

Efter utbildningen fick jag jobb på ett franskt kulturmagasin i Stockholm och under min tid där åkte jag på två reportageresor, en till Méribel i franska alperna och en till Frankrikes minst folkrika departement, Lozère. Under den här perioden åkte jag också på semester en vecka till Sardinien. Min man och jag följde för första (och sista gången) med ett gäng som brukade åka på semester tillsammans till Sardinien där vi hyrde ett hus. Jag blev inte alls särskilt förtjust i ön, tyckte mest det var skitigt och alldeles för men var kanske på fel ställe bara.

New York är en stad som lockar och sammanlagt har jag varit här tre gånger.
Thailand, Frankrike och åter Frankrike, New York, Brasilien

Våren 2008 fyllde min mamma femtio år och bjöd ner familjen till Thailand. Det var första gången, och än i dag sista gången jag var där. Det var en fantastisk resa, lyx att hänga med familjen i värmen och stötta lokala restauranger varje kväll, men jag har inte haft någon som helst lust att åka tillbaka dit. Det räckte väl med en gång. Vi var på Koh Pangnan och bodde intill en lugn och ganska folktom strand. En dag hyrde vi en moppe och åkte över på andra sidan, där de berömda full moon-festerna äger rum. Visst det var en vacker strand men alla barer, turister och butiker avskräckte mig helt.

Strax därefter fyllde min bonusmamma femtio år och hela familjen på min pappas sida samlades i ett hus i södra Frankrike i två veckor. En av mina systrar åkte tåg hela vögen ner från Umeå, vi hämtade upp henne på tågstationen i Marseille medan vi andra flög ner. Eller pappa bilade ner och vi åkte bil tillbaka till Paris med honom där vi stannade några nätter innan vi flög hem.

Efter att tidningsjobbet hastigt och lustigt tog slut fick jag anställning som pressansvarig på Franska turistbyrån i Stockholm. I jobbet ingick bland annat att följa med journalister på pressresor. Under mina drygt tre år där åkte jag bland annat till Chartres (flyg till Paris och vidare med tåg), Méribel, Lyon, Korsika, Antibes, Toulouse, Nice och Ardèche. Dessutom åkte jag till Köpenhamn några gånger på möten på danska huvudkontoret och flög varje gång, något som i dag är helt otänkbart för mig!

Jericoacoara ligger i norra Brasilien och här finns ingen asfalt eller mycket till infrastruktur utan det är vilt och vackert!

Sommaren 2009 gifte jag mig med min älskade man (vi förlovade oss ett år innan under en resa i december till Rom). Bröllopsresan gick till Jericoacoara, i norra Brasilien, ett gömt litet paradis för kitesurfare där det inte fanns några asfalterade vägar utan bara gator av sand. Bästa tänkbara platsen, ångrar bara att vi stannade för kort. Jag hade knappt någon semester och lojal som jag var vågade jag inte ta obetald semester. Trots att det var min bröllopsresa. Ung och dum! Ett knappt år senare, våren då jag väntade mitt första barn, åkte min man och jag till New York en vecka och upptäckte det stora äpplet tillsammans.

Oman, Grekland

När vi fick vårt första barn tog vi ingen gemensam föräldraledighet och passade på att åka någonstans utan vi var hemma i Sverige hela första året. Innan vår son skulle börja förskolan däremot åkte vi på en veckas semester till Oman. Vi bodde på ett gigantiskt hotell intill en strand där delfinerna hoppade i vattnet och vi var i princip de enda västerländska gästerna på hela hotellet. När vår son var knappt två år åkte vi en vecka till Grekland.

New York

Jag bytte jobb och började plugga igen. På hösten åkte jag på en mor och systerresa till New York. På våren flög min syster och jag ner till Biarritz, sov där ett dygn och tåg tåget vidare till Pau där vi hälsade på vår yngsta syster som var läste franska i samma stad som jag gjort ett tiotal år tidigare. Det var sista gången som jag flög Ryan Air, Jag bestämde mig efter den resan att aldrig flyga med dem mer. Det är inte värt besväret för att tjäna några hundralappar. Nej, hellre färre flygningar men bättre.

När jag var föräldraledig andra gången åkte hela familjen till södra Frankrike i fem veckor och hyrde ett hus.
Frankrike, Spanien, Sydafrika, Danmark, England

Jag blev klar med studierna, blev gravid och fick mitt andra barn. Den här gången planerade vi in fem veckors ledighet tillsammans som familj och i september 2014 åkte vi ner till Provence och installerade oss i ett hus i en liten charmig bergsby. Vi gjorde utflykter och upptäckte området men hängde också en hel del i huset och bara var.

Efter föräldraledigheten fick jag jobb på en resetidning och gjorde tre resor i jobbet, en till Paris, en till Köpenhamn och en till Sydafrika, resan som skulle förändra mitt liv för alltid och bana vägen för det jag gör i dag.

Samma år fyllde min svärmor jämt och bjöd med familjen till Mallorca på all-inclusive, och jag åkte jag på en ny mor- och systerresa till Paris. Dessutom åkte jag och två kompisar och hälsade en tredje kompis som bor i London sedan flera år med man och barn. Det här dock första gången som vi hälsade på henne tillsammans så det kändes viktigt. Jag hade varit minst två gånger tidigare när jag bodde i Paris och tåg tåget mellan Paris och London. Så smidigt och fördelen med att bo söderöver!

Spanien, Indonesien

Redaktörsjobbet tog slut, jag började läsa hållbar turismutveckling och funderade på vad jag skulle göra härnäst. Min kära mor tog med mig och mina systrar på en till mor- och systerresa, den här gången till Palma de Mallorca. Jag åkte till Indonesien på ett frilansuppdrag, tog med min kära make på en fyrtioårsresa till Berlin, och med familjen till Gran Canaria på jag vad nästan kan slå vad om var vår sista all-inklusiveresa med ett svenskt charterbolag.

Jag startade Reform Travel och började tänka om. Mer tåg och mindre flyg. Jag åkte till Sigtuna med pendeltåget, tog tåget till Köpenhamn och mamma tog med mig och mina systrar på ytterligare en resa, och den här gången åkte vi lokabuss och checkade in på Yasuragi utanför Stockholm. Hemester som bäst!

Resan till Israel och Palestina var stark på många sätt och en påminnelse om resans kraft att vidga perspektiv och ökad förståelse om världens komplexitet.
Indonesien, Israel, Portugal, Georgien

2018 åkte jag tillbaka till Indonesien på en studieresa för att skapa uppmärksamhet kring obalansen på Bali. Hur invånarna på vissa ställen saknar tillgång till rent vatten medan turister köper vatten på flaska på andra utan att reflektera. Jag åkte på semester för första gången med min pappa och syster till Israel och Palestina. En resa som skakade om och berörde på så många sätt, dels att få resa med min pappa och syster, en helt ny konstellation, dels att få uppleva det historiska landet med alla dess framsidor och baksidor. Den resan bekräftade verkligen vikten av att resa och hur viktigt det är att se och uppleva saker med egna ögon för att skapa en förståelse. Sommaren kom och jag tog med familjen på vår första tågluff genom Europa. Visserligen flög vi hem, en kompromiss med familjen, men det var ett stort och viktigt steg i rätt riktning att ta tåget ner.

I höstas gjorde jag en flygresa till i jobbet, till Tbilisi i Georgien. Det var en studieresa med PATA och jag fick en inblick i landets framväxt på turismkartan. Skavde för första gången rejält med flyget, klimatkompenserade givetvis för resan, men kände att det skulle dröja ett bra tag till nästa flygresa. De resor jag har på gång den närmsta tiden är till resmål som går att nå med tåg.

Vad vill hon egentligen säga med det här inlägget kanske du tänker nu, om du har orkat läsa hela vägen;). Inget mer än att främst kartlägga för mig själv vilka resor jag har gjort, och få en bild av hur mycket jag egentligen har rest. Att vara transparent. Jag har alltid haft en bild av att jag har rest bra, valt resmål med omsorg men det var först i samband med att jag startade Reform Travel som jag faktiskt började tänka till på hur jag reste och vart jag reser. Innan handlade det mest om kvalitativa och trendiga upplevelser, hitta smultronställena bortom allfartsvägarna, undvika turistfällor och få känna mig som en local på mina resor.

I dag handlar det fortfarande om det, med tillägget att min upplevelse också på riktigt ska gynna någon annan och ha en positiv inverkan på miljön och det lokala samhället som jag reser till. Jag har inte flugit för sista gången, jag tror för starkt på turismens kraft att göra gott och vill visa upp det för fler, men mycket av det jag skriver om på sajten är skrivbordsresearch, eller mejl, skype- och telefonintervjuer. Jag kommer att fortsätta att resa och skriva, och lyfta fram bra alternativ på långväga resmål för den som ska iväg på sin drömresa. Att resa är fantastiskt, och tillsammans reser vi till en bättre värld.