Veckan började med fullt fokus på Norge och hållbar turism då jag medverkade vid ett pressevent där Norge lyfte fram sin kvalitetsmärkning inom hållbarhet för norska destinationer. Alltid lika roligt när jag får vara med och sprida kunskap och inspiration om hållbar turism!
Norge och hållbar turism. Skriva, prata och opinionsbilda om hållbar turism, det är vad jag brinner för och veckan började på bästa sätt när jag fick göra just det på ett event tillsammans med Innovasion Norge där temat var hållbarhet och turism.
Baerekraftig reisemål
Innovasion Norge arbetar med att marknadsföra Norge som turistland på den svenska marknaden, och de har som organisation tagit fram en certifiering inom hållbarhet anpassad för destinationer som vill arbeta långsiktigt med hållbarhet. Certifieringen heter ”Baerekraftig reisemål”, och är sedan flera år en kvalitetsmärkning för destinationer i Norge. Märkningen förutsätter att destinationen tar till vara natur, kultur, miljö, sociala värden och ekonomisk hållbarhet, och sker i samverkan mellan kommuner, destinationsbolag, företag och övriga aktörer.
Processen, som tar två år, bygger på en internationell standard (GSTC-D) och ställer tydliga krav på destinationernas förmåga att sätta sitt hållbarhetsarbete i system genom involvering, styrning och värdeökning. I dagsläget har 15 destinationer (däribland svenska Idre och Sälen) fått certifieringen och fler väntas få den under året.
Idén med eventet i veckan var att presentera certifieringen och ge exempel på hur norska destinationer arbetar med hållbarhet och därmed också lyfta perspektivet från att enbart prata om hur man tar sig till en plats, till hur en destination strävar efter att bli mer hållbar.
Inbjudna var svenska resejournalister och med på plats var destinationer som har fått, eller är på väg att få certifieringen – Visit Lyngenfjord, Visit Tromsö, Visit Lillehammer och Visit Lysefjorden. Alla utom Visit Tromsö har fått certifieringen och Tromsö räknar med att få den under året.
Läs också: 10 tips till Oslo
Moderator hållbar turism
Min roll var att leda ett panelsamtal med de fyra destinationerna. Genom att ställa frågor fick jag dem att berätta om utmaningar med certifieringen och på vilket sätt besökarna märker att de är en destination som arbetar med hållbarhet. De flesta lyfte fram vikten av att ha en transparent dialog med lokalbefolkningen för att stärka värdskapet. Göra lokalbefolkningen till ambassadörer för destinationen och få dem att förstå vikten av turismen för lokala aktörer och den lokala ekonomin.
Konkret pratade de mycket om den lokala maten, att den får en självklar plats på restauranger och hotell, att arbetar med att lyfta fram den lokala kulturen och det som gör platsen unikt, till hur de kommunicerar med resenärerna om ansvarsfullt beteende i naturen. Men också om hur de arbetar med att få till miljövänliga transporter i städerna och från och mellan sevärdheter, till hur de försöker sprida ut turisterna och få dem att stanna längre på en plats.
Även om fokus i Sverige i dag mest handlar om flyget, lyckades vi med eventet lyfta debatten och vidga perspektivet en aning från att enbart handla om transportmedel till turismens betydelse för en plats och en stad. En viktig och lärorik arbetsdag både för mig och de inbjudna, hoppas jag.
Läs mer om Norge och hållbarhet här: visitnorway.se
Med det önskar jag er alla en god helg.
Green love/Hanna
P.S Tidningen Vagabond har nyligen utnämnt Norge till världens bästa resmål 2019. Håller ni med?
Show Comments (0)