Smålandstorpet – bo i lugn och ro intill de småländska myrarna

Sponsrat inlägg

En vårmorgon i mars tog jag tåget från Stockholm till Vaggeryd för att besöka Smålandstorpet, ett kvalitativt boende med tystnaden och den småländska naturen som närmsta granne. Man måste inte resa långt för ett miljöombyte, det räcker att åka till Smålands djupa skogar.

Smålandstorpet ligger intill skog och myr på den småländska landsbygden, en plats för den som söker ett naturnära boende inte för långt från stad och aktiviteter. Boendet drivs av paret Maria och Johan, som själva bor på gården.

Hit till Smålands djupa skogar åkte jag en vårdag i mars. Jag tog tåget från Stockholm till Vaggeryd. Maria hämtade upp mig på stationen. Solen sken och framme vid torpet väntade Johan med nybakat bröd som kom direkt ur den stora vedspisen i köket. Vi fikade, drack kaffe, och de berättade lite om platsen.

Smålandstorpet med den gamla ladan.
Smålandstorpet erbjuder ett kvalitativt boende, i en varsamt renoverad lada, intill de småländska skogarna.

Allt började med att Johan och Maria fick ta över familjegården i Lilla Fällan, bland de småländska myrarna.
 – Ladan på gården var gammal och nästintill fallfärdig, och när idéen om att skapa en småskalig hotellverksamhet började gro stod valet mellan att riva den helt eller renovera den. Tack vare ett EU-bidrag bestämde vi oss för att satsa på det senare, berättar Maria.

Varsam renovering

De renoverade ladan varsamt, behöll takbjälkar och fönster och inredde med gamla möbler. I dag erbjuder ladan ett kvalitativt boende för den som söker lugn och ro nära naturen. Här ryms ett stort kök med dem gamla vedspisen som används till bröd- och enstaka pizzabak, ett vardagsrum med bäddsoffa, ett badrum och ett stort sovrum på övervåningen med en Svanen-märkt säng som man sover djupt i.

På gården, intill bohuset, står också ett mindre hus, det gamla torpet. Även det är renoverat med varsam hand – gamla takbjälkar, Svanen-märkt säng och med lindrev och mossa mellan timmerstockarna i väggarna ­­– i dag inrett som ett rum med ett litet pentry och badrum. I båda husen råder en hemtrevlig och ombonad känsla, men med olika karaktär.

Store Mosse Nationalpark
Store Mosse Nationalpark ligger i närheten av Smålandstorpet och är en av många platser man kan besöka när man bor här.

I närheten av torpet ligger Nationalparken Store Mosse, och efter eftermiddagsfikat följde Maria med mig dit. Jag har som mål att besöka Sveriges alla nationalparker så jag kunde inte missa chansen. Vi tog en kort promenad då det var ganska sent, men jag fick se de vackra myrmarkerna som påminde mig om min barndoms myrar i Norrland. På håll såg vi också flera tranor.

Följande dag, efter en lång natts sömn i total tystnad, nästan lite skrämmande för en stadstjej som en själv, kom Maria in med en frukostkorg med hembakat bröd, kokt ägg, ekologisk äppelmust och kaffe.

Naturen runt knuten

Sen var det dags att följa med Maria ut i skogen. Markerna runt Smålandstorpet är ett Natura 2000-område, och det enda ljud som bryter tystnaden är fågelkvittret, och ljudet av våra fotsteg på den fuktiga myren.

Hemligheten, tredje boendet på Smålandstorpet.
Hemligheten är det tredje boendealternativet på Smålandstorpet, en stuga mitt i naturen utan el och rinnande vatten.

Vi är ute och går i nästan en timme innan vi kommer fram till slutmålet, Hemligheten, det tredje boendealternativet som planeras att öppna under våren. En stuga mitt i ingenstans. Med två sängar, ett litet bord och ett stort panoramafönster blickar man ut över myrmarken där rådjur, älgar – och med lite tur– tranor kan skådas.
– Tanken är gästerna får vandra ut hit genom skogen, och att de ska njuta av lugnet och naturen. Här finns inga störningsmoment, ingen el och rinnande vatten utan det är enkelheten som lockar, säger Maria.

Lunch i skogen

På vägen tillbaka stannar vi och äter matsäckslunch på myren bakom torpet, en del av Natura 2000-området. Maria har med sig tunnbrödsrullar och jag har sparat äppelmusten från frukosten som passar perfekt till. Maria berättar att de då och då går ut hit och äter mat, i lugnet bortom lugnet så att säga. Vi pratar lite om livet på landet. Maria frågar mig hur det är att bo i staden och jag hur det är att bo på landet. Vi konstaterar att båda platserna har sina för- och nackdelar, men att vi båda två är nöjda med det boende vi själva har.

Matsäck i naturen.
På Smålandstorpet erbjuds ekologisk och närodlad mat och dryck så långt det är möjligt.

Sen är det dags för mig att packa ihop och ta tåget tillbaka till Stockholm. Tåget går som på räls. Efter bara några timmar är jag tillbaka i storstadens brus, långt från landets lugn och fågelkvitter, men med en känsla i kroppen av att ha fått vila ut och tanka frisk luft och lugn ro. Ibland behöver man inte resa långt för ett ordentligt miljöombyte. Det räcker att ta tåget till Smålands djupa skogar och sova borta ett dygn.

Smålandstorpet
Lilla Fällan
560 13 Hook
smalandstorpet.com

Lite praktisk info och kommentarer:

Smålandstorpet ligger cirka en mil från Vaggeryd och cirka 25 minuters bildfärd från Jönköping. Det går utmärkt att åka tåg till Vaggeryd men därifrån finns det inga kommunala alternativ.
Väl på plats finns det däremot cyklar att hyra.
För den som inte önskar laga egen mat, går det att förbeställa middag. Väljer man kött får man närproducerat kött, väljer man fisk är alternativet i dagsläget norsk odlad lax. Det finns inget alternativ för veganer än så länge.

Smålandstorpet strävar efter att bedriva verksamheten med fokus på miljö och hållbarhet. Även om de har goda intentioner och helheten håller hög kvalité, når de inte riktigt hela vägen fram än. Men det finns potential och mycket görs som sagt redan. En stor del av inredningen är köpt på second hand, de tvättar utan sköljmedel och använder miljövänliga produkter vid tvätt och städ. Sängarna är Svanenmärkta och de erbjuder ekologisk och närodlad mat så långt det är möjligt samt stöttar lokala företag.

För ett tränat hållbarhetsöga är det dock några detaljer som inte går obemärkt förbi. I badrummen till exempel står en tvålpump i plast med “vanlig” tvål, det vill säga den har ingen miljömärkning eller är småskaligt tillverkad. Kaffet som serveras är inte Fairtrade- eller krav-märkt. Små saker kan tyckas, men viktiga detaljer sett ur ett hållbarhetsperspektiv.

Text och bild: Hanna Anfelter

Artikel skriven i betalt samarbete med Smålandstorpet