Vem är egentligen ansvarig för utvecklingen av en mer hållbar turism och ett hållbart resande, och hur möter branschen en ökad efterfrågan på hållbara resor?
Enligt undersökningar ökar viljan bland resenärer att resa hållbart. Samtidigt uppger en stor andel att de inte vet hur man gör, och när det väl kommer till kritan styr andra faktorer än hållbarhetsaspekten. Dessutom förväntar sig resenärerna att resebranschen tar ansvar och erbjuder mer hållbara alternativ medan branschen anser att efterfrågan måste öka. Så vems är egentligen ansvaret, och hur minskar vi glappet mellan viljan att resa hållbart och utbudet av hållbarare resor?
Vem är ansvarig för ett mer hållbart resande och en hållbar turism? Det är en fråga som ofta ställs när det diskuteras hållbarhet och resor. Enligt flera undersökningar ökar viljan att resa hållbart, vilket leder till en större efterfrågan på hållbarare resealternativ.
Läs också: Guiden till hållbart resande
Siffror från Expedia visar att 90 % av resenärerna letar efter hållbarare alternativ när de ska boka resa. Enligt booking.com’s senaste rapport om hållbart resande bekräftar 81% av de globala resenärerna att hållbart resande är viktigt. Hälften säger att nyheterna om klimatförändringarna påverkar dem till att vilja göra mer hållbara resval och majoriteten uppger också att de skulle må bättre om de visste att boendet de valde hade ett ekotänk, och ännu bättre en certifiering.
Samtidigt som medvetenheten om hållbart resande och en vilja att resa hållbarare ökar, upplever många att det inte vet hur de ska göra eller vad det egentligen betyder, och andra faktorer som pris och tillgänglighet styr när det väl kommer till kritan.
Istället för att lägga tid på att diskutera vems ansvar det egentligen är – branschen väntar på att efterfrågan ska öka, resenärerna anser att utbudet måste förändras – är det ett guldläge för resebranschen att ta på sig ledartröjan i omställningen och ta med resenärerna på resan.
Utbudet av hållbarare alternativ behöver öka och framförallt behöver branschen bli bättre på att tydliggöra vad hållbart resande betyder och innebär och sist men inte minst, kommunicera det.
Läs också: Hållbarhetskommunikation – green wash versus green hush
Här är tre tips för ett minskat glapp mellan viljan att resa hållbart och utbudet av hållbarare resor:
1.Ett ökat utbud
Utbudet av hållbarare resor behöver öka. Kvalitativa resor som möter resenärernas behov men som bygger på en hållbar grund. Paketera resor med tåg, buss eller cykel, erbjud resor i lågsäsong, resor till platser som inte ligger på topplistorna. Lägg in aktiviteter som lämnar en plats bättre än innan, plocka skräp, kör en matlagningskurs med ett kvinnokooperativ eller en guidad visning av en f.d hemlös. Involvera lokalbefolkningen i utformandet av resorna och se till att deras röster hörs och tar plats.
2.En ökad medvetenhet
Även om det pratas mycket om hållbart resande, är det fortfarande många som inte vet vad det innebär. Så som resebyrå och researrangör – utbilda era kunder. Berätta om ert hållbarare utbud och förklara vad det är som gör att det är mer hållbart. Det är viktigt att resenärerna lär sig mer om hållbart resande och förstår vikten av deras val, vilken positiv inverkan hållbara resor har på natur och kultur, människa och ekonomi.
3.En ökad trovärdighet
Hållbarhet har blivit ett modeord. När alla pratar om hållbarhet är det svårt att veta vilken verksamhet som faktiskt arbetar hållbart och erbjuder mer hållbara produkter, och vilka som mest använder det i marknadsföringssyfte. Resenärerna /kunderna vill bli försäkrade om att de gör bra val. De har inte tid att göra egen research utan förlitar sig på att det som sägs, stämmer.
Överväg en tredjepartsgranskad certifiering. Våga vara transparenta med vad ni gör och erbjuder. Att ni har påbörjat ett hållbarhetsarbete innebär inte att ni sitter på alla svar. Var ärliga med er resa och ödmjuka inför utmaningarna!
Våga fråga!
Du som läser det här som resenär, var frågvis! Hittar du inget om hållbart resande hos din resebyrå/arrangör, fråga hur de jobbar med hållbarhet och hur deras utbud kring hållbarare resor ser ut. Visa att du bryr dig och vill resa mer hållbart.
Tillsammans reser vi till en bättre värld.
Show Comments (0)