Who made my travel? Efterfrågan på hållbart resande ökar

Efterfrågan på hållbart resande ökar. Fler resenärer vill resa hållbart och ställer högre krav på resebranschen att erbjuda hållbara resor och boenden. Det visar årets rapport om hållbart resande som bokningssajten Booking.com har tagit fram.

Allt fler vill resa hållbart

Att resa hållbart ligger i tiden, och fler och fler resenärer efterfrågar hållbara resor. Enligt siffror från årets Bookingrapport om hållbart resande, anser fler än 70 procent av de globala resenärerna att människor måste agera nu och göra hållbara val vid resor för att rädda planeten för efterkommande generationer.

I enlighet med resenärernas önskan att resa mer hållbart och göra mer hållbara val vid resor, ökar hållbara boenden i popularitet. Nästan tre fjärdelar av de globala resenärerna (73 %) planerar att stanna minst en gång på ett miljövänligt eller grönt boende det kommande året.
Det här är fjärde året i rad siffrorna från Booking.com visar på en ökning av hållbara boenden, från 62 procent 2016 till årets 73 procent.
Dessutom säger 70 procent av de globala resenärerna att de skulle vara mer benägna att boka ett boende om de visste att det var miljövänligt, oavsett om de letade efter en hållbar vistelse eller inte.

Kunskap saknas fortfarande för att resa hållbart

Däremot, när det kommer till att välja ett hållbart semesterboende, säger nästan tre fjärdedelar av resenärerna att det inte är medvetna om att det finns certifieringar eller miljömärkningar för hotellen, samtidigt som drygt en tredjedel bekräftar att en internationell standard för att identifiera ett miljövänligt boende skulle bidra till att fler reser hållbart. Mer än hälften av resenärerna uppger dessutom att de skulle känna sig mycket bättre om de visste att boendet de valde, var miljövänligt och hållbart.

Allt fler resenärer globalt vill resa mer hållbart och bokningar av miljövänliga och hållbara boenden ökar för varje år. 73 procent uppger att de planerar att boka ett hållbart boende under 2019, enligt siffror från Booking.com.

Men även med de bästa intentioner upplever fortfarande många att det är svårt att resa hållbart. Hälften av resenärerna uppger att de vet hur de ska göra, medan hälften fortfarande upplever olika slags hinder för att välja att resa hållbart såsom brist på kunskap om hållbart resande, upplever att det är dyrare, att de inte har tiden eller att andra resmål och boenden verkar mer intressanta.

Resebyråerna har en viktig roll att spela här i resenärernas ögon: 71 procent av resenärerna anser att resebolagen borde erbjuda konsumenterna mer hållbara resealternativ. Å andra sidan erkänner nästan hälften (46 %) av de globala resenärerna att de tycker det är svårare att göra hållbara val på semestern än i vardagen. Nästan en tredjedel (31 %) av de globala resenärerna erkänner att deras semester är en speciell tid då de bara vill koppla och inte tänka på hållbarhet.

Resultaten visar också att resenärer skulle vara mer benägna att resa på ett hållbart sätt om det fanns ekonomiska incitament, till exempel skattelättnader vid val av miljövänliga alternativ (46 %), tätt följt av att bokningswebbplatser underlättar bokningen av miljövänliga boenden genom ett hållbart eller miljövänligt filteralternativ (45 %). 

När det gäller upplevelser och aktiviteter på resmålet upplever över hälften (52 %) av de globala resenärerna att de ändrar sina beteenden för att vara mer hållbara när de reser, till exempel promenerar, cyklar och vandrar när det är möjligt.

Who made my travel? Det är dags att reformera resebranschen.
Vi har alla ett ansvar att resa hållbart, och ställa oss frågan när vi reser, who made my travel?

Dessutom, 68 procent önskar att pengarna de spenderar på resor ska gå tillbaka till lokalsamhället. Likaså söker nästan tre fjärdedelar (72 %) av de globala resenärerna autentiska erfarenheter som är representativa för den lokala kulturen, medan två av fem (41 %) begär att resebyråer erbjuder tips om hur man ska vara mer hållbar under resan.
56 procent av de svarande säger att om det fanns ett alternativ att kompensera koldioxidavtrycket på deras semesterboende, skulle de göra det.

Reform Travel – Who made my travel?

Att resa är fantastiskt och syftet med Reform Travel är att sprida kunskap, inspiration och tips om hållbart resande och hållbar turism. Det är glädjande att se att fler och fler efterfrågar hållbara alternativ och vill resa hållbart. Det finns fantastiska boenden och reseaktörer som alla vilar på hållbara värderingar och jobbar för att erbjuda hållbara resor till resenärerna. Men mycket är fortfarande ohållbart inom turismen, och det finns fortfarande mycket att göra för att skapa en mer hållbar resebransch. Snabba vinster går före människors och planetens välbefinnande. Men vi ska inte underskatta konsumentmakten. Ju fler som lär sig om hållbart resande, ställer krav och efterfrågar hållbara lösningar, desto fler hållbara resor får vi förhoppningsvis.

Den här veckan är det Fashion revolution week, en årlig kampanj som äger rum vid samma tid som när Rana Plaza fabriken i Dhaka rasade och över tusen människor miste liv och fler därtill skadades. Det har tack och lov ännu inte hänt någon liknande tragedi i resebranschen, men det sker små katastrofer dagligen med ökade koldioxidutsläpp, djur och människor som far illa, nedskräpningar, bleknande koraller, utarmande hav, allt på grund av den ökade ohållbara turismen. Så i dag uppmuntrar jag alla att ställa er frågan Who made my travel? Ansvaret och möjligheten att skapa en mer hållbar resebransch är tudelat på researrangörer och resenärer.  Vi har alla ett ansvar att se till att vi reser på ett hållbart sätt, och att turismen blir en motor för positiv förändring i samhället.

Precis som vi ställer krav på andra stora internationella företag inom kläd, och matindustrin, bör vi ställa samma krav på resebranschen. Turismen är en av världens snabbast växande ekonomier och det finns därmed ett ansvar, och en möjlighet att se till att den är hållbar. Så fråga dig själv nästa du ska resa, who made your travel?

Text: Hanna Anfelter

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Hit reser svenskarna i påsk

Ska du ut och resa i påsk är sannolikheten stor att du ska till ...

Rocka sockorna – turismen tillgänglig för alla

I dag är det Världsdagen för Down Syndrom, en dag som i Sverige kanske ...

Luftföroreningar i fokus på Världsmiljödagen 2019

I dag är det Världsmiljödagen som firas den 5 juni varje år för att ...