På ena sidan står miljökämparna och flygvägrare som i princip vill få oss att sluta resa. På andra sidan resebranschen som knappt pratar miljö eller hållbarhet alls. I mitten står jag och försöker få de två världarna att mötas.
Som den hållbarhetskämpe jag är håller jag koll på vad som skrivs och sägs om hållbarhet i största allmänhet. Jag följer influencers och konton som skriver om hållbarhet, miljö och klimatet och ser mig som en del av rörelsen som arbetar för en bättre värld. Men eftersom jag inte bojkottar flyget, och skriver om långväga resmål (även om jag förespråkar att vi måste flyga mindre och välja våra resor med omsorg) platsar jag inte riktigt i gruppen.
Missförstå mig inte nu, jag känner mig inte utanför utan bara frustrerad över att det måste vara svart eller vitt. Det finns ingen gråskala eller bredare debatt. Säger man inte nej till flyget då är det tack och bock. End of story.
Vi behöver bygga broar
På andra sidan har vi den traditionella resebranschen där de flesta (självklart inte alla, men majoriteten) jobbar på i sin lilla bubbla, business as usual, och pratar inte om miljö eller hållbarhet över huvud taget. Det blev väldigt tydligt för någon vecka sedan när jag var på ett event inom resebranschen och lyssnade på en presentation om svenska resetyper. Resultatet var baserat på en undersökning bland 1 500 skandinaviska resenärer, kompletterad med 16 djupintervjuer. De resetyper som framträdde var statussökaren, prisjägaren och säkertsnörden – ingenting om någon miljömedveten resenär eller hållbar resenär. Troligtvis beror det på att frågan aldrig ställdes, men ändå.
När jag efter presentationen ställer en fråga om det skakades det bara på huvudet. Dessutom tog moderatorn till orda och sa något i stil med: ” det där med miljö och hållbarhet, det är bara struntprat. De som har något att säga om det är egentligen bara stora egon som vill höra sin egen röst”. Jag blev helt ställd och mållös och tänkte säger han verkligen det han säger (för det var en han), men fick ingen chans att bemöta det där och då, och efter presentationen hade personen ifråga lämnat eventet.
Omställningen är nödvändig
Resebranschen måste precis som alla branscher ställa om och inse att hållbarhet är den enda vägen framåt. I ett samhälle där fler och fler resenärer och konsumenter blir medvetna – enligt en undersökning från SB Insight uppger 73 procent av svenskarna att hållbarhet påverkar deras köpbeslut – är inte lösningen att stoppa huvudet i sanden utan att erkänna att vi alla är en del av problemet och börja arbeta för att vara en del av lösningen. Tittar man på trenden i dag är det snarare konstigt om företag inte pratar om hållbarhet och det är ingen skillnad för reseföretag. Resor är inte frikopplat resten av samhället, det är en del av det precis som övrig konsumtion och produktion.
Att arbeta med hållbarhet, och kommunicera det, blir allt viktigare för att skapa förtroende och öka affärsnyttan. Ju förr resebranschen inser detta, desto bättre. Samtidigt kommer vi inte, hur många klimatlarm vi än tar del av, att sluta resa för drivkraften att komma iväg och upptäcka världen är större. För att lyckas få till en ordentlig förändring tror jag på dialog och kunskap och en insikt om att ingenting är svart eller vitt men att vi alla ett ansvar att göra vad vi kan för att lämna världen vackrare än vi såg den, resenärer som företag.
/Hanna
Show Comments (2)
Caroline Ford
Tack för de orden Hanna! Äntligen någon som säger något vettigt! Pressen på resebranschen. Jag är reseskribenten som har pausat mitt flygande, fler måste följa eller ta andra vägar. Delat på Facebook, twitter
#changingourlifestyles
Hanna Anfelter
Tack själv för att du läser! Kul att du har hittat hit, och för att du delar vidare. Välkommen!