Resebranschen reklam

    Resebranschens reklam och kommunikation duckar för ansvaret

    Ska vi kunna motivera resandet framöver måste vi förstå att det är ett privilegium att överhuvudtaget kunna resa. Ett privilegium som kommer med ett ansvar. Något som resebranschen måste bli bättre på att kommunicera. Det är dags att byta perspektiv och blicka bortom turisternas behov och prata om destinationerna och människorna på plats.

    Resebranschens reklam och kommunikation duckar för ansvaret. Ansvaret som kommer med privilegiet att överhuvudtaget kunna resa. De stora researrangörerna målar ofta upp den perfekta bilden av långväga resmål där solen ständigt skiner och havet alltid är blått. Tidningar pratar om trender och topplistor, och målar upp drömmen om ett resmål snarare än att beskriva verkligheten. 

    Sociala medier svämmar över av resekonton som skönmålar livet på resande fot och vars ägare jagar den perfekta selfiebilden från världens alla hörn. Resor planeras utifrån vilka bilder som kan tas där och hur många likes den kan generera. Det viktiga är inte att upptäcka en plats utan att bocka av den på listan över alla resmål som man ska ha sett innan det är för sent.

    Samtidigt lever vi i en värld av alarmerande klimatrapporter, vittnesmål om usla arbetsvillkor på stora turistanläggningar, djur som hotas av utrotning, värdefulla skogar som skövlas, korallrev som bleknar i en alarmerande takt, hav som fylls av plast och överturism där städer har tröttnat på den allt större växande skaran av turister i deras hemmiljö. 

    Men det pratas det generellt aldrig om i resebranschens reklam och kommunikation utan där skiner alltid solen och havet är ständigt blått. I bästa fall informerar de om att alla resor är klimatkompenserade. Men vad säger det egentligen?

    För att kunna motivera resandet framöver måste vi vända perspektiv och förstå att resandet inte är en rättighet, utan ett privilegium som kommer med ett ansvar. Kommunikationen måste gå från att enbart handla om turisterna /resenärernas behov till destinationerna och människorna på plats. Vi behöver ett nytt narrativ som bygger på riktiga möten, utbyten, nya insikter och ökad förståelse. Inte ”din solsäkrade resa långt från vardagens stress och bekymmer”. 

    Som Klas Grinell skriver i boken Läs och Res av Christian Jutvik, grundaren av resebyrån med samma namn – “Världen är inte en kuliss för våra identitetsskapande äventyr, det är en plats där likvärdiga människor bor. Det måste vi ta mycket större hänsyn till om vi skall kunna resa med gott samvete”. 

    Nu när resandet sakteligen är på väg tillbaka, tåls det att tänka lite extra på. Turismen kan om den görs på ett hållbart sätt bidra till positiv samhällsnytta och oförglömliga upplevelser. Men den kan också göra mycket skada och det har vi inte längre tid för.

    Tillsammans reser vi till en bättre värld.

    Text: Hanna Anfelter

    Startbild: Julian Timmermann/Unsplash

    Tags:

    • Show Comments (0)

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    comment *

    • name *

    • email *

    • website *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    You May Also Like

    Låt oss tala om hållbar turism

    Debatten har gått het om flygets vara eller icke vara de senaste veckorna men ...

    Effekter av ohållbar turism – plastföroreningar

    Pink Beach, en av världens vackraste, mest avlägsna stränder har drabbats av plastföroreningar som ...

    Tillbakablick hållbar turism 2018 och en blick in i framtiden

    2018 var året då klimatet seglade högst upp på dagordningen. Kanske inte lika mycket ...