Intervju med Richard Lindberg bakom One Planet Rating

Förändra resebranschen genom konsumentmakt. Det tror Richard Lindberg på, entreprenören bakom den nya ratingsajten One Planet Rating. Möt honom och läs om hur allt startade, och hur han ser på resebranschens framtid. 

Rickard Lindberg är grundaren av ratingsajten One Planet Rating som till sin funktion påminner om  TripAdvisor, men som är helt fokuserad på hållbarhetsfrågor.

Berätta lite om dig själv – vem är du och vad gör du?

– Föga överraskande gillar jag att resa, inte enbart för att utforska och ha kul, utan det handlar mer om ett permanent tillstånd – jag är alltid i rörelse, mentalt och fysiskt. För mig finns ingen fast punkt utan jag känner mig hemma var än jag är i världen. Jag är alltid på väg men samtidigt känner jag mig aldrig som gäst eller turist. Det är lite så professionellt också, andra beskriver mig som serieentreprenör. Jag drar igång eller involverar mig i nya projekt och företag för att utmana mig själv, utveckla nya färdigheter och aldrig bli för bekväm.

– Jag började mitt entreprenörskap inom IT-sektorn i Lund och var med om en klassisk och intensiv resa med riskkapital, internationell etablering och exit. Efter en del non-profitarbete jobbar jag numera med projekt och företag som enklast kan beskrivas som socialt entreprenörskap. One Planet Rating är en mix av mina tidigare bolag och projekt, en del IT och den andra delen ett skapande av en rörelse för att få till en positiv förändring. Vi använder IT för att skala upp globalt och kunna nå hundratals miljoner individer.

Vad fick dig att starta One Planet Rating? 

– Som flitig resenär, och efter att ha bott utomlands en del perioder, kommer man snabbt till insikten att världen är otroligt vacker och ful på samma gång. Naturen är vacker och vi som människor kan i våra bästa stunder bidra positivt – se alla mänskliga underverk som Pyramiderna eller Taj Mahal – men vi är också upphov till en ny kontinent av sopor i Stilla Havet och massdöd av djur i alla dess former.  One Planet Rating är mitt sätt att ”tip the scales” i rätt riktning.  Ett sätt att använda den inneboende viljan till att göra gott som finns inom oss, att på ett enkelt sätt sätta press på de system och aktörer som kan göra skillnad på en massiv skala.
Res och – turismbranschen behöver gå igenom en hållbarhetsrevolution likt andra branscher så att vi kan fortsätta att resa. Resandet är en viktig del av våra liv, och som ger ovärderliga minnen.  Från familjesemestrar, första resan med flickvän/pojkvän eller en äventyrsresa där du verkligen testade dina gränser och växte som person. En värld utan resande är en värld utan magi.

Hur beskriver du One Planet Rating?  

– I sin funktion påminner det såklart om Tripadvisor fast då helt fokuserat på hållbarhetsfrågor där användare kan ge sina intryck av hur hotell, restauranger, destinationer och turistaktiviteter arbetar med hållbarhet. Du kan som användare tycka till om miljö, sociala och kulturella faktorer, som till exempel hur bra pass bra den kommunala transporten var i staden, om det var ett bra vegetariskt utbud på restaurangen du åt på eller om de har valt bort onödig plast på hotellet du bodde på? Det finns över 200 frågor och kategorier så det finns garanterat något för alla. Du väljer själv hur mycket eller lite du vill betygsätta, om du vill skriva en recension och om du vill dela din recension på sociala medier. Det går bra med ett betyg eller tjugo om du vill det. Varje betyg är en röst för mer hållbarhet och viktigt för att andra i din situation enklare ska välja rätt, välja det mer hållbara alternativet.

– Viktigt att poängtera är också att vi vill att våra användare i princip ska kunna betygsätta alla aktörer på marknaden. Du hittar aktörer som inte har gjort något alls för hållbarhet och vi får ofta frågan varför. Svaret är enkelt, vi vill uppnå storskalig positiv förändring och om vi bara hade inkluderat gröna alternativ som redan ligger långt framme hade vi inte gjort någon större skillnad. Vi vill att användarna betygsätter ledarna men framför allt de som ligger efter så att de känner pressen från marknaden att det är dags att sätta igång. Det ser vi som en av de viktigaste effekterna av vår plattform och det som skiljer oss från specialiserade appar eller plattformar som bara visar på gröna alternativ. Tillsammans kan vi utöva den kraft som leder till reell förändring bland de stora kedjorna världen över.


Vilka vänder ni er till?

– Initialt tror vi såklart att användare med ett intresse för en hållbar livsstil kommer vara pionjärerna på plattformen men vår intention är att succesivt bredda det varje år när fler får upp ögonen för hållbart resande. Målgruppen är cirka 30 % av befolkningen i länder som Sverige och USA, så stort intresse finns för en hållbar livsstil, det är alltså ingen smal nisch.

Vad är/har varit de största utmaningarna? 

– Det är en nydanande tjänst och med det kommer alltid en utmaning i nya användarbeteenden. Den största utmaningen ligger i att skapa en betygsmodell som får alla att känna att de kan bidra, det får inte vara för akademiskt och inte heller för ytligt. Denna balans kommer ta tid att få helt rätt men vi testar kontinuerligt och vi välkomnar all feedback. Det är extremt viktigt att poängtera att vi redan nu har en modell där varje människa, oavsett hållbarhetsbakgrund kan bidra med sina erfarenheter. Det finns garanterat någon kategori eller fråga som passar just dig.

Vad betyder hållbarhet för dig?

– Generellt tänker jag på smart hushållning av resurser för att skapa livskraftiga och robusta system på lång sikt. Det finns knappast en bättre analogi än den mellan fossilt bränsle och förnybart. En enkel ekvation som vi fortfarande misslyckas med. Specifikt för resebranschen så betyder hållbarhet för mig att skydda det vi håller kärt så att vi kan uppleva det igen och igen.

Vad driver dig framåt?

– Sen jag började med socialt entreprenörskap 2011 har det blivit än mer tydligt att jag drivs av att göra positivt avtryck på stor skala. Precis som renodlade IT-tjänster som Twitter och Facebook kan påverka hundratals miljoner liv vill jag att startups inom vår sektor också ska kunna nå dessa användarantal för att kunna skapa förändringen vi behöver nu, inte i någon avlägsen framtid. Det är nu det gäller.  För att uppnå det behöver vi skapa en rörelse, en hållbar affärsmodell och hitta de mest engagerade människorna till vårt team. Vi är på god väg. Jag motiveras något enormt av det gensvar vi har fått från människor världen över. Jag har personligen intervjuat över 300 personer det senaste året som alla vill bidra till vår vision. Det får mig att tro benhårt på det vi gör.

Hur ser du på framtiden, var tror du resebranschen står i frågan om hållbarhet om fem, tio år?

– Helt klart kommer yttre omständigheter tvinga fram förändringar kring frågor som plast, förnybar energi och vattenanvändning hos hotell och restauranger. Frågan kring massturism, som vi redan nu ser skapa konflikter i städer världen över, kommer att synas mer och mer och förändra hur vi reser, och vart vi reser. Det blir satsningar på andra typer av aktiviteter för att avlasta de traditionella sevärdheterna. Jag ser också att äventyr och naturupplevelser kommer att öka, kanske för att det finns en ökad insikt om att de håller på att försvinna. Det kommer inte finns en reseaktör som om tio år inte måste beakta hållbarhet, precis som i andra branscher är det ”adapt or die” som gäller. One Planet Rating kommer vara högst delaktigt i denna omstöpning av branschen.

 

Läs mer om One Planet Rating och gör din första review på oneplanetrating.org

Bilder: @One Planet Rating

 

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like

Ethiopian Experience – nytt reskoncept med ett gott syfte

Jenny Ranung driver Ethiopian Design, ett företag som säljer hållbara handvävda produkter från Etiopien. ...

Vi pratar ansvarsfullt resande med Ecolyx

Det svenska resebolaget Ecolyx erbjuder skräddarsydda resor med omsorg för människor, natur och kultur. ...

Reform Talks – med Sloveniens nationella turistbyrå

Slovenien täcks till sextio procent av gröna skogar och har en av Europas största ...