Resa i lågsäsong – Svartsö i Stockholms skärgård

När resandan faller på är det svårt att stoppa den. Men det är inte alltid det går att åka långt eller vara borta länge. Då är ett perfekt alternativ att åka ut i skärgården ett dygn och tanka natur och stillhet. Sagt och gjort, förra veckan bokade jag ett dygn på Svartsö skärgårdshotell i Stockholms skärgård i sista minuten och fick hela hotellet för mig själv! En fördel med att resa i lågsäsong.

En högklar februarimorgon packar jag ryggsäcken, sätter på mig friluftskläderna och vandringskängorna och beger mig av. Först en rask promenad till Slussen, därefter lokalbuss till Boda Brygga på Värmdö, och slutligen Waxholmsbåt till Svartsö som ligger i mellersta delen av Stockholms Skärgård. Svartsö är en av de större öarna i området och har både skola, lanthandel och skärgårdshotell öppet året runt.

Svartsö Stockholms skärgård Skälsvik
Svartsö ligger i den mellersta delen av skärgården och är en av de större öarna i området med verksamhet öppet året runt.

Jag kliver av andra stoppet på ön, vid Skälsvik. Därifrån är det cirka 2 kilometer att promenera till skärgårdshotellet och vandrarhemmet som ligger på den norra delen av ön. Jag går i sakta takt och njuter av det vackra vädret, fågelkvitter och naturen. Efter för många dagar i storstadens brus skriker hela min kropp efter natur och jag känner hur jag slappnar av, andas långsammare och bara insuper allt det vackra.

Framme vid hotellet väntar en lapp i receptionen där det står välkommen Hanna och min rumsnyckel. Jag börjar med att äta min medhavda lunchlåda i det gemensamma köket. Middag har jag inte packat med mig utan planen är att promenera till lanthandeln och köpa något att äta till kvällen.

Svartsö skärgårdshotell och vandrahem
Svartsö skärgårdshotell och vandrahem ligger på norra delen av Svartsö och erbjuder boende året runt.
Utforska ön till fots

Efter lunchen följer jag den stora vägen mot Alsvik. Efter någon kilometer hör jag motorljud och vänder mig om. En fyrhjuling stannar till och frågar om jag vill ha skjuts. Eftersom jag har tänkt att vandra runt ön mest hela eftermiddagen, och huvudvägen inte är den roligaste att gå på, tackar jag ja och hoppar på. Sonny är snickare och bofast på ön och ska till Alsvik för att hämta material. Han trivs med att bo här året runt och just så här i lågsäsong är det extra härligt.

– På sommaren är det fullt med folk överallt och vi som bor här har fullt upp hela tiden. Under lågsäsong hinner vi umgås och ta vara på det faktum att vi bor med havet som närmsta granne, säger han.

Jag nickar förstående, tackar för skjutsen och kliver in på lanthandeln. På hyllorna står välbekanta livsmedel, på ett ungefär detsamma som jag har i min lokala Konsumaffär, med skillnaden att inte mycket är ekologiskt. Jag blir lätt förtvivlad och tänker att jag skulle ha tagit med mig mat hemifrån men det gjorde jag inte eftersom jag vill stötta den lokala ekonomin. Ett viktigt inslag i hållbart resande.

Svartsö lanthandel Stocholms skärgård
På Svartsö i Stockholms skärgård bor ett femtiotal bofasta med både skola, skärgårdshotell och lanthandel öppet året runt.
Handla lokalt

Då dyker personalen upp och jag frågar efter det mest lokala som finns att köpa. Till min stora glädje visar han mig till ett litet hörn som jag hade missat där det står färdiga matlådor tillagade på ön, tomatmarmelad på lokala tomater, lokal öl och färska ägg från frigående Svarstöhöns. Lyckan är total. När jag betalar för alltihop får jag samtidigt tips av killen i butiken att promenera skogsvägen tillbaka till vandrarhemmet. Trots mina varningar om dåligt lokalsinne säger han att det är omöjligt att gå vilse, ”följ bara stigen så kommer du fram”.

Jag börjar gå, förbi gärdsgården, utedasset och det gula huset som han berättade om, svänger in på vad som känns som någons tomt och följer stigen. Jag möter inte en kotte utan är helt själv i skogen. Då och då stannar jag till och lyssnar på fågelkvittret och vinden som susar i träden.

Efter vad som känns som en ganska lång promenad kommer jag fram till en gård där en äldre herre sågar trä. När jag frågar honom hur långt det är kvar till vandrarhemmet tittar han på mig och säger att jag är på andra sidan ön. Fortsätter jag vägen fram kommer jag tillbaka till lanthandeln. Jag förstår ingenting, men inser såklart att jag gått vilse. Så det är bara att knata tillbaka samma stig jag kom och svänga av där jag inte förstått att vägen delade sig. Tänker att det inte gör så mycket då jag njuter till fullo av att ta ett steg i taget omgiven av inget annat än natur.

Svartsö Stockholms skärgård natur
Naturen är närvarande överallt på skärgårdsön Svartsö.
Tystnadsretreat

Till slut kommer jag också rätt och är snart tillbaka på vandrarhemmet. Jag slår mig ner i köket och jobbar några timmar medan jag blickar ut över havet och den omkringliggande naturen. När kvällen kommer värmer jag min köpta veganska matlåda med svartbönsbiffar och vildris, äter i stillhet och tänker att det nästan är som att vara på ett tystandsretreat.

Det är mörkt och kallt i luften när jag går till rummet för att sova. Stjärnhimlen är bländande och det enda ljud som hörs är vågorna som slår mot kajen nedanför klippan. För en sekund blir jag rädd när jag inser att jag är helt ensam. Känslan går dock snabbt över och jag kryper ner och sover som en stock hela natten, utan ett enda störande ljud.

Svartsö Stockholms skärgård
Svartsö ligger i mellersta delen av Stockholms skärgård och passar perfekt som resmål för ett dygn.

Dagen efter hinner jag äta frukost i lugn och ro och ta en snabb promenad in i skogen. Sen är det dags att vandra tillbaka till bryggan och ta båten tillbaka till staden. Havet är helt spegelblankt när jag närmar mig bryggan. Jag sätter mig på en bänk och njuter av stillheten och solens varma strålar. Sakta börjar vattnet krusa sig och hintar om att båten är i antågande. Den lägger till och tillsammans med några ungdomar och bofasta på ön som ska in till stan och göra ärenden kliver jag på. Båten hinner knappt lämna kajen förrän jag längtar tillbaka. Till naturen och lugnet.

Editors note: Svartsö skärgårdshotell och vandrarhem är anslutna till STF, och som medlem får du rabatt på boendet. Jag bokade ett paket: Hitta lugnet på Svartsö i Stockholms skärgård. Då ingick en natt i dubbelrum med egen toalett, frukost och ett lunchpaket som man plockar ihop själv från frukostbuffén.