tui ägarskap hållbar turismutveckling

TUI och den ryska oligarken: Varför ägarskapet spelar roll när vi pratar hållbar turismutveckling

Tui:s största ägare är en rysk oligark. Den ryske oligarken Aleksej Mordasjov äger 34 % av researrangören, f.d Fritidsresor. Det belyser ytterligare ett problem med charterkonceptet. Ägarskapet spelar roll när vi pratar hållbar turismutveckling.

Det pratas om hållbarhet till höger och vänster i resebranschen just nu, och frågan om företaget faktiskt är hållbart eller inte verkar inte spela så stor roll. Även påtagligt ohållbara varumärken skryter med att hållbarhet är kärnan i allt de gör och vilken viktig roll turismen kan spela för en positiv samhällsförändring.

Och det låter såklart spontant bra, men det är inte lätt för kunderna att se skillnaden på resor som faktiskt gynnar en positiv samhällsutveckling och resor som snarare motverkar den. För turismen är inte enbart av godo, särskilt inte massturism som de stora charterbolagen står bakom. 

Som om det inte redan fanns stora problem med charterbolagens resor vad gäller anställdas arbetsvillkor, bortträngning av lokalbefolkningen, koldioxidutsläpp, skövling av värdefull natur (se bland annat Schyst resandes rapport: Ingen solskenshistoria) framkommer det nu att Tui, den största aktören på den nordiska resemarknaden, ägs av en rysk oligark. Eller det kanske egentligen inte är någon nyhet, men i och med Rysslands invasion av Ukraina, och sanktionerna mot ryska oligarker, har faktumet lyfts fram. 

Läs också:  Välkommen till paradiset

Rysk oligark storägare i resebolaget

Den ryske oligarken Aleksej Mordasjov äger 34% av Tui, f.d Fritidsresor. Det gör honom till den största ägaren och han var också styrelseledamot fram tills nyligen, men har avgått enligt sajten Realtid. 

I början av mars skickade Tui:s vd Fritz Joussen ut ett meddelande till bolagets anställda där han sade att sanktionerna mot Aleksej Mordasjov inte kommer ha några långsiktiga negativa effekter för företaget. 

– Vi har aktieägare från en mängd olika nationaliteter där de allra flesta, cirka två tredjedelar, är från Europa, USA eller ägs genom större internationella fonder. Bolaget styrs av en bolagsledning i Tyskland och TUI är ett tyskt noterat bolag. Vi påverkas inte av de sanktioner som riktas mot Ryssland, säger Adam Györki, Communications Manager på TUI i Sverige, till Realtid.

Business as usual

Men vad betyder det här egentligen? Att reserarrangören fortsätter med business as usual. Utan någon som helt kommentar eller självreflektion kring och vad det innebär eller har för konsekvenser för bolaget. Samtidigt som de trycker ut kommunikation och marknadsföring om hållbart resande och deras bidrag till en hållbar semester.

– Hållbarhet är kärnan i allt vi gör och det inte bara viktigt för oss och för våra kunder men också för de platser dit vi reser. En hållbar turistnäring gör världen till en bättre plats, bland annat har var tionde person på jorden ett jobb som en konsekvens av turism. Samtidigt har vi som bransch långt kvar, framför allt när det kommer till vad vi släpper ut. Där ska TUI vara med driva utvecklingen för hela resebranschen, säger Jessica Enbacka, nordisk VD, i ett eget pressmeddelande.  

charter skaver hållbart resande
“Hållbarhet är kärnan i allt vi gör”, menar Tui vars koncept Care Travel ska göra det enklare för sina resenärer att boka ett av deras hållbarhetscertifierade hotell samtidigt som de ger ett bidrag till deras egen hållbarhetsfoundation. Men det är mycket som skaver här och det faktum att Tui ägs av en rysk oligark går inte att bortse ifrån.
Greenwashing

Tidigare i år kom nyheten att Tui anses vara det mest hållbara varumärket i resebranschen. Märk väl, anses vara, då Sustainable Brand Index mäter vad människor anser och tycker, inte vad varumärkena faktiskt gör och är. 

Men det råder lätt förvirring i kommunikationen då det framstår som att Tui och andra varumärken som är med på listan skulle vara hållbarast i ligan. Rakt igenom greenwashing!

För hur kan ett företag som ägs av en rysk oligark, registrerat i Tyskland som säljer all-inclusive resor och kryssningar över hela världen påstå att hållbarhet är kärnan i allt det gör? 

Ägarstrukturen spelar roll och har en stor betydelse när vi pratar hållbar turismutveckling. 

Låt oss titta på definitionen av hållbar turism:

”En turism som fullt ansvar för sin miljömässiga, sociala och ekonomiska påverkan, och tar hänsyn till dagens turisters behov och värdregionens behov, samtidigt som den beskyddar och ökar möjligheter för framtiden”.

Walk the talk

Att ha en ägare som stöttar en diktatur, ett angrepp på en demokratisk nation, och därmed bryter mot mänskliga rättigheter går inte hand i hand med hållbarhet och en hållbar turismutveckling. 

En av de viktigaste saker när vi pratar hållbar turismutveckling i dag är ”walk the talk”.

Vill du vara ett hållbart reseföretag, som ser till att turismen bidrar till en positiv samhällsförändring, där lokalbefolkningen får sitta med vid bestämmarbordet, där pengarna stannar i den lokala ekonomin, där turismen inte sker på bekostnad av värdefull flora och fauna. Där saker och tings görs på ett ärligt, transparent och där vinsten inte mäts enbart i reda pengar utan i faktisk nytta för människor och vår planet.

Då kan du inte ägas av en rysk oligark.


Startbild: Tui

Tags:

  • Show Comments (3)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

You May Also Like

drömresor med tåg

Svenskarnas drömresor med tåg

Svenskarnas intresse för tågsemester ökar och vissa sträckor på räls är populärare än andra. ...

ansvar hållbart resande

Vems är ansvaret och hur minskar vi glappet mellan viljan och handling?

Vem är egentligen ansvarig för utvecklingen av en mer hållbar turism och ett hållbart ...

hållbara destinationer 2021

10 destinationer att ha koll på under 2021

Efter ett resfattigt år ser branschen ett ökat tryck på resebokningar. Coronavaccinet ger hopp ...

Integritetsinställningscenter

Necessary

Advertising

Analytics

Other