vi ser inte skogen för alla träd

    Vi ser inte skogen för alla träd

    När världen sakteligen börjar öppna upp igen är det många som längtar ut och bort. Trycket på resebokningar är högt, det framkom senast i veckan på radion. Främst ut i Europa framåt sommaren och längre bort senare i höst. Samtidigt, under Coronaåret har klimatkrisen fått stå lite vid sidan av i diskussioner och nyhetsrapporteringar men den försvinner inte utan är fortfarande brinnande aktuell. 

    Covidvaccineringen är i full gång och världen öppnar sakteligen upp igen. Drömmen om att resa långt bort känns plötsligt möjlig igen, men lika snabbt som det börjar planeras för långväga resor på vissa håll, lika snabbt börjar det åter hackas på flyget. I flödet på sociala medier luftar människor sin irritation på kollegor som börjar prata om att flyga kors och tvärs igen så snart det får möjlighet. Och med all rätt. Det behövs ett ifrågasättande av flygandet då flyget är det mest koldioxidtunga sättet att transportera sig på, och vill vi uppnå Parisavtalet – vilket vi självklart vill – är det bråttom att ställa om. 

    Med tanke på det enorma fokuset som har varit och är på flyget är det dock lätt att tro att alla människor flyger kors och tvärs. Men sanningen är att vissa i världen aldrig har, eller kommer att, sätta sin fot på ett flygplan. Enligt siffrorna står 1 % procent av världens befolkning för cirka hälften av utsläppen från flyget. Det är med andra ord en privilegierad klick människor i rika länder i väst som förorenar mest. 

    Svenskarnas flygresande har stadigt ökat från 90-talet och framåt. Enligt Resebarometern 2020 väljer sex av tio svenskar flyget till utlandet. Trots flygskam och tågskryt. Tittar vi på den totala klimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor uppgår de till cirka 1 ton per person och år, enligt Naturvårdsverket. Fem gånger så högt som det globala genomsnittet. 

    Risken dock, när vi ensidigt fokuserar på flyget, är att vi missar allt annat som är viktigt när det gäller hållbart resande.

    Stanna på marken är inte lösningen på alla problem

    Ett argument för att stanna på marken är att det finns så mycket fint att upptäcka i sitt eget land att det räcker gott och väl med svemester. Det stämmer. Det finns fantastiskt mycket att se och göra i Sverige och jag uppmuntrar alla att upptäcka mer av sitt eget land. 

    Men när vi förenklar frågan om hållbart resande och hållbar turism till att enbart handla om att stanna hemma eller resa utomlands, missar vi helheten. Något som blev väldigt tydligt under förra sommaren. Coronasommaren då alla plötsligt skulle semestra i Sverige och rubriker som ”kaos på parkeringen”, ”säkerhetsvakter fick kallas in”, ”nedskräpningen ökar”, ”extrem trängsel” toppade nyheterna. 

    Bevisligen var Sverige och våra populäraste besöksmål som Höga Kusten, Österlen, Gotland och svenska fjällen inte rustat för det stora antalet besökare, samtidigt som det framkom att svenska turister saknar kunskap och medvetenheten om ansvarsfullt beteende i naturen. 

    Naturovana besökare

    Några exempel på det ohållbara beteendet är de turkosa Blanktjärnarna och pyramiderna i Vålådalen som blev så pass förstört efter ett femdubblat antal besökare att det stängt på obestämd framtid. Kalvar som måste avlivas då de kommit bort från sina vajor efter att turister stannar och tar selfies med renar längs Vildmarksvägen i Jokkmokk. För att inte nämna nedskräpningen i fjällen då ovana vandrare lämnar kvar såväl tält som stormkök, sopor och mänsklig avföring i naturen. Eller nedskräpningen i Stenshuvud nationalpark där kalas-sällskap sprutar plastkonfetti i naturen som de bara lämnar kvar eller plockar med sig fridlysta orkidéer. 

    Listan kan göras lång. 

    Ta tåget ut i världen om du kan men resa hållbart handlar om mer
    Flyget är det mest koldioxidtunga sättet att transportera sig på, trots det väljer många att ta flyget på semestern. Vi behöver inspirera och uppmuntra till att tåget, buss eller andra koldioxidsnåla transportmedel i första hand på resan men vi får inte heller glömma alla andra aspekter av hållbart resande på vägen. Bild: Nilantha-sanjeewa/Unsplash

    För att få till en långsiktig hållbar förändring behöver vi prata om turismens för- och nackdelar. Utbilda turisterna om ansvarsfullt beteende. Inspirera till besök på mindre kända platser och lyfta fram besöksmål året runt. Det måste vara möjligt att resa utanför högsäsong vare sig det gäller svemester eller utlandsreor. Det behöver bli enklare att åka tag, buss och kollektivtrafik till destinationerna för att minska flygandet. Men framförallt måste vi förändra narrativet kring resor.

    Att resa är inte en rättighet utan ett privilegium och med det privilegiet kommer ett ansvar. Vare sig vi semestrar i Sverige eller utanför landets gränser. Vi behöver jobba på alla plan. Prata om transporten, men också vilket resmål vi åker till, hur vi väljer att bo, vad vi äter, om/hur vi shoppar, vilka aktiviteter vi gör samt hur vi allmänt beter oss. 

    Avbrott förlänger livet

    Vi människor blir lyckliga av avbrott i vardagen. Vi behöver komma bort och få en paus. Tänka på annat, se och uppleva nya saker. Forskningen visar till och med att nya upplevelser förlänger livet. Enligt Michael Dahlén upplever vid att tiden går långsammare när vi tar oss ut från upprepade vanor och upplever nya saker för första gången. 

    Att resa är att uppleva nya saker. Nya platser, smaker, dofter, aktiviteter och möten, och de flesta som reser gör det för att de helt enkelt gillar att resa. Inte för att de vill göra gott eller bidra med positiv förändring i första hand. Men vi behöver kombinera de två. Ge människor minnen och upplevelse för livet och samtidigt skapa en positiv samhällsförändring. 

    En ny annorlunda sommar står för dörren och hur den kommer bli kan ingen säkert veta. Men en sak är säker, hållbart resande handlar inte enbart om transporten. Du kan stanna i Sverige och bevisligen vara en ohållbar resenär eller åka utomlands och vara ett mönsterexempel på hållbart resande.

    Vi ser inte skogen för alla träd

    Det betyder inte att vi inte ska diskutera och problematisera flyget samt uppmuntra och inspirera till resande med tåg och andra mer klimatsmarta transporter, det är inte det jag säger. För det ska vi. Alla gånger om. Klimatkrisen är reell och vi behöver ställa om och minska våra utsläpp. Både på individnivå som samhällsnivå. 

    Men genom att förenkla frågan om hållbart resande till flygets vara eller icke vara ser vi inte skogen för alla träd. Vi gör oss själva en otjänst. Det har kaoset från sommaren 2020 tydligt visat. Om vi inte börjar prata om resandets alla effekter och kopplar ihop det i narrativet om resor från vår ”välförtjänta semester där jag får göra vad jag vill”, till privilegiet att kunna resa – och ansvaret som kommer med det – har jag svårt att se hur vi ska få till en reell förändring. 

    För en förändring behövs. Nu.

    /Hanna


    Läs också: Guiden till hållbart resande

    Tags:

    • Show Comments (0)

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    comment *

    • name *

    • email *

    • website *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    You May Also Like

    Rosenhill utflyktstips Stockholm

    Två utflyktstips i Stockholmsområdet – Gålö och Rosenhill

    Gålö lockar med fina skogsvandringar, klippor och stränder. Rosenhill erbjuder skönt häng i en ...

    resor i sverige

    Borta bra, men hemma bäst – fem resor i Sverige jag drömmer om

    Nyss hemkommen från en spännande resa till en helt ny plats, Tbilisi i Georgien, ...

    Höstvandring i Åre – en lisa för själen

    Höstvandring i Åre. Förra helgen tog jag nattåget till Åre, och gick direkt ut ...