Nytt år innebär nya trendspaningar. I tv-soffor, tidningar och på sociala medier delas det tankar och spaningar kring rådande trender inom resor. Coolcation, hemester, kulturturism, klimatsmarta resor, sömnturism är några exempel bland andra trender som lyfts fram, och visst är det intressant att spana men trender kommer och går. Hållbart resande består.
Trender kommer och trender går. Hållbart resande är inte, och kommer aldrig vara en trend. Det är ett sätt att se på resor som ett privilegium. Där turister blir besökare i någons hem. Där nyfikenhet och respekt råder, en vilja att värna om och bevara våra gemensamma resurser, och att bidra till den lokala ekonomin. Samtidigt sker resor inte i ett vakuum, resandet präglas av samtiden och vi fångar upp några få av fler rådande resetrender.
Läs också: Sju restrender inom (hållbart) resande
Samtiden speglar resandet
På en internationell nivå närmar sig resandet nivåerna innan pandemin och begrepp som ”revenge tourism” och ”revenge travel” håller sig kvar. Det vill säga ett resande som handlar om att ta igen förlorad tid, förlorade resor, som orsakades av nedstängningen under Covid.
I spåren av det ser vi åter protester mot överturism och ohållbara turismmodeller. Nu senast på Kanarieöarna men även i Amsterdam, Barcelona, Athen och andra europeiska storstäder där lokalborna är trötta på att inte få ta del av turismkakan samt har fått nog av turister som beter sig illa.
Svenskarnas flygresande fortsätter ännu vara lägre än innan pandemin och långdistansflyg följs bort till förmån för kortare resor. Det visar en undersökning från Sveriges natur i samarbete med Newsworthy.
Det bekräftar Resebarometern som undersöker svenskarnas resvanor sedan 2010. Svenskarna är ett resande folk, och de europeiska länderna är i topp när man ser till de populäraste resorna utomlands. Spanien tar förstaplatsen följt av Danmark, Norge, Tyskland och Grekland. Destinationer som alla går att nå med tåg, men enligt resebarometern sker resandet likväl främst med flyg.
Resebarometern undersöker också drivkraften bakom vårt resande. Vad vill vi få ut av vår semester? Det många tror ska hamna överst på önskelistan – sol och bad – finns inte med. Det som främst gör att vi reser är att träffa släkt och vänner. Man vill också ha lugn och ro, byta miljö och bryta vardagen.
Sömnturism
En god natts sömn är guld värt, men i en allt mer stressad tid ökar sömnsvårigheter, och sömnbristen breder ut sig. Så pass att sömnturism är ett nytt fenomen. Det kan samtidigt ses som en del i en sedan länge rådande hälsotrend där vi reser för att ta hand om oss själva – träna, yoga, äta nyttigt och även sova.
Coolcation eller ”kall- semester”
Coolcation är en ny trend som sprider sig inom internationell turism. Det innebär att turister i växande grad väljer kallare och svalare resmål, inte bara på vintern då snön lockar, utan också under sommarmånaderna, delvis som en följd av klimatförändringen och stigande temperaturer i södra Europa.
Trenden förväntas locka alltfler besökare till Sverige och våra nordliga grannländer, och Sverige har redan anammat den i sin kommunikation och marknadsföring. Naturnära upplevelser, närheten till vatten, vandring i fjällen är fördelar som lyfts fram.
Samtidigt väcker det frågan om destinationerna är beredda på det ökade besökstrycket samt vad händer med naturen och klimatet om allt fler reser hit? Är det försvarbart att anamma trenden och locka hit den medvetna resenären med budskapet om att Sverige är en hållbar destination. Blir det inte bara en upprepning av tidigare misstag?
Viktiga frågor att ställa, och högst relevant när det kommer till hållbart resande och hållbar turismutveckling. Läs gärna några tankar från Linda Staaf.
Bara för att något trendar betyder det inte att det bra. Trender kommer och går. Hållbart resande består.
Startbild: Geranimo Oom/Unsplash
Show Comments (0)