Tina Sayed Nestius växte upp i Kenya och flyttade till Sverige i tonåren. I dag driver hon Afrikakompaniet tillsammans med sin man, en resebyrå som skräddarsyr resor till södra och östra Afrika. Reform Travel ställde några frågor kring drivkrafter och vikten av att resa hållbart.

Berätta, hur kommer det sig att du driver en resebyrå med fokus på resor till Afrika?
– Min man och jag köpte bolaget 2018. Vi letade egentligen efter ett sätt att göra oss själva platsoberoende, men fortfarande med möjlighet att jobba med något som kändes både kul och meningsfullt, och så dök möjligheten upp att ta över Afrikakompaniet.
Hur väljer ni ut resmålen, har ni några kriterier?
– Själva resmålen är inte så svåra att välja, vi säljer resor till alla länder i södra och östra Afrika, inklusive Indiska oceanen. Men vi väljer våra samarbetspartner utifrån tydliga kriterier – det ska vara lokalägt och helst att ägarna själva driver boendet/verksamheten. De ska ha ett hållbart fokus, det vill säga de ska försöka minska på resursslöseri, se till att anställa lokalbor, bidra aktivt till viltbevarande om det handlar om safariboenden och bidra positivt till platsen.
Vad betyder hållbarhet för dig?
– Att leva med omtanke om djur, natur, andra människor och mig själv. Att inte slita på våra gemensamma resurser, att bevara vår omvärld så att fler får njuta av den länge. Att med de medel vi har till hands aktivt välja att förbättra vår omvärld, utan att ge avkall på vår egen hälsa.

På vilket sätt främjar ni hållbart resande?
– Vi väljer i möjligaste mån att samarbeta med lokala aktörer, familjeägda småföretag, och sådana som verkar för att förbättra för djur, natur och människor som finns i närheten. Jag personligen vurmar för kvinnliga företagare och jobbar helst med företag som drivs av kvinnor – forskning visar att när kvinnor tjänar pengar kommer det hela samhället till gagn. Vi försöker också utbilda våra kunder i varför vi väljer att jobba på detta vis.
Var kommer din drivkraft ifrån i arbetet?
– Jag är väldigt värderingstyrd, tycker jämlikhet är viktigt och ser det här som ett sätt att omfördela världens resurser samtidigt som jag får förmånen att förverkliga svenskars drömmar om att resa i Afrika. Rucka på fördomarna många har och visa upp andra sidor. Till exempel är våra samarbetspartners ofta mycket bättre på hållbarhet än vi är i Sverige. Sen skadar det inte att jag tycker om att resa själv och känner stor tillfredsställelse i att träffa exakt rätt så att kunderna kommer hem nöjda.
Vad är de största utmaningarna respektive fördelarna med att vara en småskalig reseaktör?
– Folk har generellt sett en väldigt konstig bild av vad en safariresa till Afrika kostar, och det skyller jag helt på de stora bolagen som ägnar sig åt massturism, blockar hotellrum på jättelika komplex och inte levererar en äkta upplevelse. Fördelen med att vara liten är att vi har en nära relation med många av våra samarbetspartners, så det är förhållandevis enkelt att hitta lösningar för alla typer av problem. Och den största fördelen är nog att vi kommer nära våra kunder också, det blir nästan som att vi blir kompisar när vi planerar deras drömresa.
Läs också: Drömmen om safari – safariresans dolda kostnad
Vilka är dina typiska kunder?
– Svenskar som längtar till Afrika. Det kan vara par i 60-årsåldern, två eller tre familjer som reser tillsammans, barnfamiljer eller ett par på bröllopsresa. Många av våra kunder är återkommande.

Vad är det roligaste med jobbet?
– Att jag får förverkliga människors drömmar om att komma till Afrika, och att jag får göra det utifrån min egen kunskap om vad jag tror passar just den personen eller familjen.
Vilka är de största utmaningarna?
– Folk som inte kan klämma ur sig en ungefärlig budget. Det är supersvårt att jobba i blindo, vi hamnar nästan aldrig helt rätt. Att få våra kunder att förstå att de hållbara valen ofta (men inte alltid) kostar lite mera är också något av en utmaning. Många jämför priser rätt av med större aktörer som jobbar storskaligt, och saknar förståelse för att vårt sätt att jobba är lite omständligare ibland. Men i slutändan blir resultatet bättre för både kunden och på resmålet!
Vilket är ditt bästa reseminne?
– Det är som du nog anar svårt att välja bara ett, men att sitta i en safaribil och få följa en lejonhona som du vet kommer att jaga några antiloper när hon känner att tiden är rätt, och sedan se henne genomföra sin jakt – det är en häftig upplevelse. Inga andra bilar runtomkring, bara vi och guiden som delar med sig av sin mångåriga kunskap. Det här var i Botswana för några år sedan. Vi satt där i säkert två timmar och bara väntade innan hon satte av.
Hur ser du på framtiden, din egen verksamhet och resandet i stort?
– Folk kommer alltid att resa och söka nya upplevelser, men jag hoppas att det blir mer miljövänligt att flyga. Önskar också att fler förstår vilken ynnest det är att få vistas i djurens närmiljö på safari och väljer att göra det på platser som inte alla andra vill till, under perioder då färre reser.
Jag är hoppfull inför framtiden. Vi får fler och fler kunder som vill säkerställa att vi väljer hållbara alternativ åt dem.
Bilder: Afrikakompaniet





Show Comments (0)