Protesterna mot turismen växer medan branschen drar fördel av klimatförändringarna. Något måste förändras. Hållbar turism är inte en marknadsföringsprodukt, det är ingen produkt över huvudtaget. Det är ett angreppsätt på hur vi ser på, och utformar turismen.
Under våren och sommaren har en våg av protester sköljt över Europa, från Kanarieöarna och Mallorca till Barcelona, Venedig och Visby. Lokalbor som fått nog av turismens konstanta tillväxt på bekostnad av lokalbefolkningens välmående och klimatet, har gått ut på gatorna och sagt sitt. Trötta på att bli bortträngda från bostadsmarknaden, trötta på trängsel och nedskräpning, på att se platsen de kallar hemma förvandlas till en kuliss, dansande efter turistens pipa.
Samtidigt lockar branschen med budskap om att unna sig och lämna bekymren hemma ”för det är du värd”, och klimatförändringarna lyfts fram som en konkurrensfördel. ”Snöbrist i alperna en möjlighet för svenska skidorter”. För varmt i sydeuropa, kom på coolcation i Sverige”. Forskare från Mistra ramar in skavet.
Men problemen och utmaningarna får inte sopas undan mattan och klimatförändringarna ska inte kommuniceras som en fördel. Resandet sker inte i en bubbla. Turismen är en del av en större samhällsväv. Vi reser alltid till någon annans vardag, någon annans verklighet, och klimatförändringarna är allas verklighet.
För ett ögonblick såg Coronapandemin ut att bli en nystart för turismen. 2019 må ha varit en all-time high i besökssiffror, men också i protester och diskussioner om överturism och turismens baksidor. Nu fanns tid att reflektera över ohållbara beteenden, strukturer och affärsmodeller. Nu, skulle allt bli annorlunda, men riktigt så blev det inte.
Efter flera år med reserestriktioner och hemester ger sig resenärerna åter ut världen för att ta igen förlorad tid, och branschen förlorade inkomster. Enligt FN:s turistbarometer ser 2024 ut att bli ett rekordår för den internationella turismen, med en förväntad tillväxt på 2 procent över 2019 års nivåer.
Samtidigt rasar nya protester. Något måste förändras, och som med all förändring – den börjar med dig.
Läs också: Resandets nya regler
Här är tre tips:
Börja med att fundera på varför du reser? Bokar du en ny resa av gammal vana så fort du kommer hem från semestern för att ha något att se fram emot? Behöver du verkligen göra den här resan eller kan den vänta?
Gör din research. Läs på om platser du är nyfiken på. Verkar det vara en plats som vill ha turister eller har de fått nog? Finns det initiativ som underlättar för dig att göra bättre val i form av exempelvis lokalägda boenden, cykelvänliga gator och restauranger som serverar lokal mat i säsong? Val som hjälper dig att bidra och ge något tillbaka till platsen, snarare än att tära på den.
Går det att ta sig till destinationen utan att flyga? Hur vi än vrider och vänder på det står flygresan för det största enskilda koldioxidavtrycket så tåget är om möjligt ett bättre alternativ.
Tillsammans reser vi till en bättre värld.
Show Comments (0)