Efterfrågan på hållbart resande ökar. Fler resenärer vill resa hållbart och ställer högre krav på resebranschen att erbjuda hållbara resor och boenden. Det visar årets rapport om hållbart resande som bokningssajten Booking.com har tagit fram. Samtidigt saknas kunskap om vad hållbart resandet betyder.
Allt fler vill resa hållbart
Att resa hållbart ligger i tiden, och fler och fler resenärer efterfrågar hållbarare resor. Enligt bokningssajten Booking.com egen årsrapport om hållbart resande (läs här Bookingrapport ) anser mer än 70 procent av de globala resenärerna att människor måste agera nu och göra hållbara val vid resor, för att rädda planeten för efterkommande generationer.
I enlighet med resenärernas önskan att resa mer hållbart och göra mer hållbara val vid resor, ökar hållbara boenden i popularitet. Nästan tre fjärdedelar av de globala resenärerna (73 %) planerar att bo minst en gång på ett miljövänligt boende det kommande året.
Det här är fjärde året i rad siffrorna från Booking.com visar på en ökning av hållbara boenden, från 62 procent 2016 till årets 73 procent. Dessutom säger 70 procent av de globala resenärerna att de skulle vara mer benägna att boka ett boende om de visste att det var miljövänligt, oavsett om de letade efter en hållbarare resa eller inte.
Samtidigt saknas kunskapen
Däremot, när det kommer till att välja ett hållbart semesterboende, säger nästan tre fjärdedelar av resenärerna att det inte är medvetna om att det finns certifieringar eller miljömärkningar för hotellen. En dryg tredjedel bekräftar att en internationell standard för att identifiera ett miljövänligt boende skulle bidra till att fler reser hållbart. Mer än hälften av resenärerna uppger dessutom att de skulle känna sig mycket bättre om de visste att boendet de valde var miljövänligt och hållbart.

Olika hinder kvartstår
Trots de bästa intentioner upplever många fortfarande att det är svårt att resa hållbart. Hälften av resenärerna uppger att de vet hur de ska göra, medan hälften fortfarande upplever olika slags hinder för att resa hållbart. Det handlar om brist på kunskap om hållbart resande, en bild av att det är dyrare, att de inte har tiden eller att andra resmål och boenden verkar mer intressanta.
Här har resebyråerna en viktig roll att spela i resenärernas ögon: 71 procent av resenärerna anser att resebolagen borde erbjuda konsumenterna mer hållbara resealternativ. Å andra sidan erkänner nästan hälften (46 %) av de globala resenärerna att de tycker det är svårare att göra hållbara val på semestern än i vardagen. Nästan en tredjedel (31 %) av de globala resenärerna erkänner att deras semester är en speciell tid då de bara vill koppla av och inte tänka på hållbarhet.
Resenärerna önskar mer hjälp på vägen
Resultaten visar också att resenärer skulle vara mer benägna att resa på ett hållbart sätt om det fanns ekonomiska incitament. Exempelvis skattelättnader vid val av miljövänliga alternativ (46 %), tätt följt av bokningswebbplatser som underlättar bokningen av miljövänliga boenden genom ett hållbart eller miljövänligt filteralternativ (45 %).
Läs också: Guiden till hållbart resande

Dessutom, 68 procent önskar att pengarna de spenderar på resor ska gå tillbaka till lokalsamhället. Likaså söker nästan tre fjärdedelar (72 %) av de globala resenärerna autentiska erfarenheter som är representativa för den lokala kulturen, medan två av fem (41 %) begär att resebyråer erbjuder tips på ett mer hållbart beteende under resan.
56 procent av de svarande säger att om det fanns ett alternativ att kompensera koldioxidavtrycket på deras semesterboende, skulle de göra det.
Ställ frågan, who made my travel?
Det är glädjande att se att efterfrågan på hållbarare alternativ ökar och att fler vill resa mer hållbart.
Samtidigt, det är fortfarande mycket att göra för att skapa en mer hållbar resebransch. Snabba vinster går före människors och planetens välbefinnande. Men låt oss inte underskatta konsumentmakten. Ju fler som lär sig om hållbart resande, ställer krav och efterfrågar hållbara lösningar, desto fler hållbara resor förhoppningsvis.
Den här veckan är det Fashion revolution week. Det är en årlig kampanj som äger rum vid samma tid som när Rana Plaza fabriken i Dhaka rasade och över tusen människor miste sitt liv och fler därtill skadades. Någon liknande tragedi har tack och liv inte hänt i resebranschen (vad jag känner till), men det sker små katastrofer dagligen i form av ökade koldioxidutsläpp, djur och människor som far illa, nedskräpningar, bleknande koraller, utarmande hav. Till stor del på grund av en ökad ohållbar turism.
Ansvaret – och möjligheten – att skapa en mer hållbar resebransch är tudelat på researrangörer och resenärer. Vi har alla ett ansvar att resa mer hållbart och se till att turismen blir en motor för positiv förändring i samhället.
Precis som vi ställer krav på andra stora internationella företag inom kläd,- och matindustrin, bör samma krav ställas på resebranschen. Så fråga dig själv nästa gång du bokar en resa – who made your travel?
Text: Hanna Anfelter
Show Comments (0)