En resa med ett nystartat socialt reseföretag till Sydafrika blev startskottet för Reform Travel. Influence Tours finns tyvärr inte kvar och jag funderar över den svenska resebranschens framtid.
Om det inte hade varit för en resa till Sydafrika med den då nystartade svenska resebyrån Influence Tours, hade Reform Travel troligtvis aldrig sett dagens ljus. Resan till det här fantastiskt vackra, men starkt kontrastfyllda, landet öppnade mina ögon för hållbar turism.
Nya glasögon
Att se och uppleva hur turism kan ha en positiv inverkan på ett land och på lokalbefolkningen fick mig att se på resor, och reseindustrin, med helt nya ögon. Från att mestadels ha handlat om mig själv och mina egna ”unika” upplevelser – visserligen också möten med andra kulturer och människor, men likväl främst ur mitt eget perspektiv, och med fokus på att upptäcka det genuina, lokala pärlorna bortom turiststråken – förändrades något drastiskt i mig.
Jag kan själv i dag tycka att det låter banalt – till och med förmätet – att jag inte hade tänkt på det tidigare, på relationen mellan min semester och livet på resmålet. På reseföretagens ansvar gentemot destinationen. På hur mina resor påverkade eller gynnade lokalbefolkningen. Då var det värsta att bli tagen för en turist. I dag är det värsta att min resa ska ske på någon annans bekostnad.
Influence Tours startade med målet att driva positiv förändring för kåkstadsbarnen i Sydafrika. De teamade från start upp med välgörenhetsorganisationen Township Roots som jobbar med att stärka kåkstadsbarn genom att visa att kunskap är nyckeln till förändring. Organisationen startade och drivs av två eldsjälar som själva växt upp i en av Kapstadens kåkstäder.
Jag såg det själv. Jag besökte skolan, pratade med grundarna, upplevde det vackra – Kaphalvön runt med fokus på hållbart resande – och insåg att det här måste vara den nya vägen att gå för reseindustrin. Kombinera ekonomisk vinst och oförglömliga reseupplevelser med positiv samhällsförändring till förmån för lokalbefolkningen. Resorna var skräddarsydda av en lokal guide och hotellen, restaurangerna och aktiviteterna noga utvalda för deras hållbarhetsarbete genom omsorg om naturen och människorna. Som exempelvis ekolodgen Grootbos.
Svenska resebranschens framtid
Det är därför väldigt tråkigt att höra att Influence Tours har lagt ner. Den svenska marknaden var tydligen inte redo för den typen av vinstdriven business med ett gott syfte. Många trodde nog att det var för bra för att vara sant. Men jag har sett det med egna ögon, det var fantastiskt och jag trodde de skulle lyckas. Att de gick i bräschen för en ny typ av reseverksamhet på den svenska marknaden.
Jag hoppas att de kommer tillbaka någon gång i framtiden för jag är övertygad om att den sortens företag behövs i resebranschen. I tider då vi pratar hållbarhet och ansvarsfullt företagande mer än någonsin. När resebranschen hånas i medier för att de säljer flygresor och bidrar till matsvinn med sina överdådiga bufféer. Då behövs företag som tar ansvar, ser bortom pengarna och investerar tid och resurser för en bättre framtid.
/Hanna
Tankar, synpunkter, reflektioner – kommentera gärna!





Show Comments (2)
Johanna c Nytomt
Men wow. Tack Hanna för dessa fina orden. Det värmer otroligt mycket och så roligt att den där härliga resan vi fick tillsammans för fyra år sedan blev startskottet för ditt nästa steg i livet och Reform Travel. Vi önskar dig all lycka till och hoppas, precis som du, att marknaden snart är redo för denna typ av organisationer.
Stora kramar/
Johanna på Influence Tours
Hanna Anfelter
Det var så lite så. Kommer rakt från hjärtat. Tack så mycket, all pepp och stöd behövs! Hoppas våra vägar korsas snart igen. Kram